Saturday, January 14, 2017



Kirti Muķa (Svētā seja)
By © E. Antons Benjamiņš, 2016

9. Ķēniņš Jānis Klīvnags. Akts 5
I cēliens. Spītīgais PaJāns


Sargi:
Šeit, Ķēniņ, ir tas vīrs.
Mēs viņu atradām
slēpjamies
pie sūdu būdas,
vecās liepas
dobumā.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
(apskata veco vīru):
Kaulains vecis šis.
Bet nekas. Iztiksim.
Vis, ko no viņa gribu,
ir izknābt
no viņa smadzenēm
atmiņu graudus.

Uzsvars (koris):
Mēs upurējām
savus bērnus
atstājot viņus
dziļi mežā, kur bites
tos nodzēla,
jo bija saldi kā medus.
Pēc tam kā sirseņi,
mēs uzcēlām Rīgu.
kur dzīvojam
un dziedam
kā circeņi papes kastē
līdz rudenī mirstam.

Lai slava Ķēniņam Jānim!
Mums bērni ir droši.

Bet vairs neviens
no pieaugušiem
ir tik drošsirdīgs,
ka sevi upurēs viņu vietā.
Mēs uzaugam gļēvuļi,
un īkšķa vietā
sūcam tabaku.

Taču Dievi
pieprasa upuri,
jo grib zināt,
cik liela mums griba
lai Jēruzālemīte
zaļa un dzīva būtu.
Diemžēl,
mēs barojam Dievus
ar sarkanu gaļu.

Nabaga meža cūkas!
Pazemota latviešu tauta.

Atsvars (koris):
Nāve nāk,
kad tā vēlās.
Mēs mirstam neziņā
Neziņas pavalstī.

Kurš no mums
kādam uz naves gultas
vairs roku glāsta
vai apmīļo?

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Klau! Ziņnesi!
Vai šis ir tas vīrs,
Kas tev bija prātā?

Ziņnesis:
Jā, es viņu atpazīstu.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Kāds tev vārds,
Veco puis!
Vai kādreiz biji gans
Ķēniņam Visvaldim?

Gans:
Mans vārds ir Gans.
Mani draugi mani sauc
par Jāni. Mani ienaidnieki
par pajāni.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Kur tu dzini
Ķēniņa Visvalža
Ganāmpulkus?

Jānis:
Tas bija labu gabalu
No šejienes, tur
Kur Rīgas robežas
Satiekas ar seno Jersiku,
pie Gaiziņkalna.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Jāni, vai kādreiz esi
ticies ar šo
putekļaino vīru,
kas stāv man blakus?

Jānis (skatās uz ziņnesi):
Droši nevaru teikt.
No tik sen atpakaļ,
Maz ko atceros.

Ziņnesis:
Ķēniņš Jāni,
ir pagājis ilgs laiks,
Un prāta saturs
Izklīst kā migla.
Bet teikšu, ka
Jānis pazīst
kalnu labāk kā es.
Mēs kādreiz ganījām
Savus briežu ganāmpulkus
Viens otram blakus
Ielejās
Trīs gadu garumā.
No pavasar
Līdz rudenim.

Kad pienāca ziema,
Mes dzinām ganāmpulkus
Atpakaļ uz
Savu Ķēniņu laidariem.

Jānis:
Velns ar tevi, dieveliņ!
Tu nejautāji man,
vai vari runāt
manā vārdā.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Tu kādreiz pasniedzi
šim vīram kādu bērnu.
Paskaties uz mani!
Tas bērns biju es.
Bet šodien
es esmu tavs Ķēniņš.

Jānis:
Pie visiem
Rīgas un Liģes Dieviem,
kaut zibens todien
būtu mani nospēris,
un šo idiotu no Korintas
kalnu kaza
būtu iestūmusi aizā.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Ja turpināsi tā runāt,
Varam sarunāt
Tev bēres.

Jānis:
Ja ķēniņi atskās
Ziedot savas dzīvības
Saviem ļaudīm par labu.
Es atsakos būt
Par tiem pārāks.

Drīzāk es sasaukšu
latviešus uz tiesu,
Kur dzirdēsi viņu
patiesās domas.
Rezultāts būs,
Ka tikai bērzi augs
Rīgas drupās.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Šis vecais mais,
pilns ar vecu ādu un
smirdošu kažoku,
ir stūrgavīgs āzis.

Jānis:
Es esmu no Jersikas,
Kur man reiz bija māja.
Esmu devis, tev Ķēniņ,
Savu atbildi.
Es jau biju gados, kad
Šis korintiets
Vēl nebija divdesmit.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Kur tu atradi to bērnu,
Kuru tu nodevi šim vīram?
Kas nodeva vinu tavās rokās?

Vai manas potites saistīja
Kārklu zars
Vai zelta stienis?

Jānis:
Es redzeju zelta stieni
Un atdāvināju to
Ķēniņienei.
Viņa man par to
Atmaksāja dāsni.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Kā bērns biju es?

Jānis:
Tu nebiji manējais.
Es tikai tevi padevu
tālāk.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Kas bija mani vecāki?
Vai kāds,
kas te
mums tuvumā?

Jānis:
Tava uzruna, Ķēniņ,
ir apvainojoša.
Es esmu cēlies
meža ļaudiņš.
Tu valdi
ar manu piekrišanu.
Manu senču mājas drupas
atrodas Jersikas mežā.
Viņi tur dzīvoja,
kopš Ķēniņš Kadmus
ziedoja
svētās Beates mēli,
lai tev tagad šeit
būtu valstība.

Kaut Ķēniņš Visvaldis
atņēma man manu pirmdzimto,
Es palieku Viņam uzticīgs.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Ja, Jāni,
tu tā turpināsi,
iedomājies, ka esi
jau beigts.

Jānis:
Ja tu mani nogalini,
vai tu domā,
ka ļaudis
jeb kad vairs
tev uzticēsies?

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Vai tu esi pašnāvnieks, Jāni?

Jānis:
Ja man tev noticēt,
Tu esi kādreiz bijis
Kāda ķēniņa dēls.
Reiz sen varbūt
Es būtu tavai gribai
Padevis savu dzīvību.

Bet tagad es vairs nezinu,
Kas tu tads esi.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Kā tu uzdrošinies!

Sargi, palociet
Šim vecim roku uz augšu.
Lai skaidrojas valoda
vai sūdiem pildās bikses.
Driģenes alus
ir no
latviešu nelaimēm.

Jānis:
Es, Ķēniņ Jāni,
par tādiem sūdiem
zinu no viņas.

Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Viņa!?
Kas ir viņa?





No comments:

Post a Comment