Sunday, January 1, 2017



Kirti Muķa (Svētā seja)
By © E. Antons Benjamiņš, 2016

7. Ķēniņš Jānis Klīvnags. Akts 3
I  Nedabiskie zilie mākoņi pār Rīgu



Ķēniņš Jānis Klīvnags:
Mīļie ļautiņi!
Man sāk trūkt pacietība.
Tak neklausaties baumās!
Esat pacietīgi.
Gaidiet ziņas
no manis.
Jūs neatklāsiet neko jaunu
klausoties virtuves
kalpoņu klačās.

Es neienesu Rīgā
juku mēri.
Jūs visi zinat,
ka neesmu atstājis Rīgu
gadiem ilgi,
lai jūs zinātu,
ka esmu rīdzinieks.

Mēs rīdzinieki esam
paši par sevi
pietiekoši ievērojami,
lai svešzemju prinči
brauktu pie mums
ciemoties.
Mēs esam
kļuvuši bagāti
no viņu dāvanām.

Mums pūri pilni
ziemeļbriežu mātes
pavēderiņu segām,
kuru mīkstumā
briedelēni mierina
savas tramīgās sirsniņas
un barojas
ar ragainās briežu mātes
pienu.

Kā Sumpurņa bende
(jā, es viņu
notriecu uz ceļiem),
kā mežu cirtējs un
muižu parku dārznieks,
es esmu gandrīz
vai mēms,
redzot jūsu lētticību.

Es, saucu jūs visus
troņa priekšā
un stāstīt man visu,
ko vien jūs zināt
par notikumiem Rīgā.
Kas tā par Liģi,
kas esot redzēta
staigājam
pa mūsu ielām?

Es neaizskāršu nevienu,
kas stāstīs patiesību.
Bet, ja kāds melos,
tad jūsu āda
būs kā cūkas pūšļa plēve
pils logos.

Grēcinieki,
lai viņi nolādēti
uz visiem laikiem,
un to ģimetņu ikoni
tiek pakārti
pie spļaujamā akmens,
līdz
svētais ūdens no debesīm
un jūsu siekalu plūdi
izdzēš to sejas.

Mūsu nelaimes
nedrīks palikt neatzītas
un nedrīkst nest
mums tumsonību.

Kopš laika, kad
Ķēniņiene RaŽanna un es
guļam vienā gultā
mūsu galms ir viens.
Ja RaŽannai un
pazudušajam Kēniņam
būtu bijuši bērni,
tie šodien
būtu arī mani.
Es būtu bērniem
kā tēvs.

Mēs visi kopā
esam viena tauta.

Uzsvars:
Ak, Ķēniņ Jāni!
Tavs gars
ir pārņēmis
manu sirdi—
mēs nezinam,
to spēku,
kas dīda mūs
but nemierīgiem.

Mēs gaidam uz
Jāņu dienu,
kad ēnas nav redzamas
un patiesība
ir visvarena.

Ak, Ķēniņ Jāni,
lai nakts
tiek pārvērsta dienā!
Ejam izcirst, kas
pārpaliek no meža,
kur meļi un gļēvuļi slēpjas,
un slēptās pilīs,
mednieku ligzdās,
elite pazamo mūsu meitas,
un plāno sev
lielākas tiesības
kā tautai.

Paldies Dievam, ka Sumpurns
guļ beigts
aizas pakājē.

Neviens vairs neved
mūsu bērnus,
kā kviecošus sivēnus
uz kautuvi.

Neviens viņus
vairs nemierina
un dot viņiem zīst
pienā vārītas
driģeņu lapās.

Tu, Ķēniņ Jāni,
esi mūsu bērnu
Laimīgā diena!

Atsvars:
Ķēniņ Jāni,
uzklausi mūs!
Uzņem sakaru
ar aklo priesteri,
to pašu,
kurš kāreiz
veda bērnus no tempļa
un meta tos lidot
pāri aizai.

Burvim ir acis
(tā esam dzirdējuši),
kas neskatoties,
ka viņš,
pateicoties tev,
ir akls,
zin skatīties tumsā,
kur joprojām sarunājas
ar Viņsaulē padzīto
Sumpurni.

Ak, svēto Ķēniņ,
Tu pats
burvim devi šo redzi,
kad ar kvēlu pagali,
izdzini no viņa pieres
acis.

Svētīts ir Dievs!
Ogles cepa un
Tās vārīja
un deva krist
dzesēties
svētos
apakšzemes ūdeņos.

Turpat, svētās āderēs,
burvim acis
joprojām dzisinās,
un meklējas pagātni,
tūkstoš gadus secen.

Ķēniņ, Jāni, atklāj,
ko Burvis tur redz
mūsdienās.


No comments:

Post a Comment