Eso’s Chronicles 372
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 20. Vilks aitādas kažokā (2)
© Antons Benjamiņš
„....tēlotais laikmets pieder pie visdrūmākiem Kurzemes pagātnē, kad mēris, bads, karš un iekšējas jukas... bija izpostījušas zemes labklājību, kad zemniekiem bija nesams ne vien smags dzimtbūšanas jūgs, bet kad tiem lielā mērā bija jācieš arī no svešiem karapulkiem un apkārt klīstošu sirotāju bandām–maroderiem. Nezinādami, kā citādi līdzēties, zemnieki, kur vien varēdami, glābās plašajos mežos. Lai gan bēgšana un slēpšanās mežos (tāpat kā bēguļošana no viena novada otrā) bija aizliegta ar nāves sodu, tomēr daudzos mežos dzīvoja bēgļi, ar neizsakāmām grūtībām dibinādami tur sev jaunas iedzīves.... Ķemeru apvidū [tāda] vieta bijuse pazīstama mežļaužu iedzīve, ar nosaukumu Antiņu Rozas....”
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 20. Vilks aitādas kažokā (2)
© Antons Benjamiņš
Šodien mani modina mobītis, kur paziņa sūta Vasarsvētku
sveicienu. Viņai dēls cieš no kritumkaites (epilepsijas). Tūlīt pēc sms, dzirdu
rūcam Pērkonu. Vēl tikai 7ņi no rīta. Pērkons sinhronizē un apstiprina šo
dieniņu kā dievaini.
Par zvanītāju daudz nezinu. Viņu satiku laiciņu
atpakaļ, kad pie Īguma, viņa kopā ar dēlu, štopēja satiksmi, lai tiktu uz
Valmieras slimnīcu. Sākām sarunāties. Viņa lasa kārtis, bet kārtīm šodien nav
liela piekrišana. Notikumu sinhronizācija pazuda līdz ar hernhūtiešu padzīšanu.
Dēlam ir nepieciešama palīdzība. Operācija, kas maksā apmēram 2000 eiro, varētu
puisi paglābt no nelaimes. Viņam padodoties rasēšana, interesē darboties ar
koku. Sievietei vārds ir Indra, Dieva Indara vārds http://en.wikipedia.org/wiki/Indra
.
Šodien (vairāk ka mēnesi vēlāk), Jāņu vakars, kad
pārrakstu šīs piezīmes, viņa man sūta sveicienu: „Lai līst vissiltākais lietus, Visdzidrāko rasu dod rīts, Un kaut ko no
Saulgrieža brīnuma, lai katrs paņem sev līdz.... ”
Reiz es lūdzu Indru atnākt uz manu ‘Melnā Jāņa’
templi. Kāda svešlatviete no Rīgas, trūcībā un skaudībā perināta, man vēlāk
zina stāstīt, ka Indaras baltais krekls esot bijis uzvilkts otrādi. Rīdziniece
arī zināja stāstīt Valmieras kriminālai policijai, ka es audzinu marihuānu. To
viņa dara aiz pateicības, pēc es samaksāju viņas tūkstoš latu parādu, kuru viņa
bija sakrājusi, nenomaksājot Rīgas dzīvokļa īri. Neko darīt, rīdzinieci,
pasūtīju atpakaļ uz Rīgu.
Pagājušā gada rudenī, kad plosījās vētra, tā norāva
nojumei pie ‘Melnā Jāņa’ tempļa, tās sarkano plastikāta apvalka jumtu. Tā kā
man pietrūka naudinja jumtu uzvilkt atkal, un mans tuvākais izpalīgs turpat
‘uzkāpa uz korķa’, jumts, līdz šim
brīdim karājas, atpakaļ neuzvilkts. Nepieciešamības dēļ, es nolēmu, ka
Dievi laikam to lēmuši, kā sinhronizācijas piemēru. Mans daudzrocīgais Melnais
Jānis (zarains ozolkoka stumbrs) stāv uz savas platformas, astoņu dzeltenu
bezzarainu koku stumbros ieskauts. Jāņa rokas, ar nocirstām locītavām, sniedzas
pret debesīm, un par sevi liecina: visapkārt templim Ziemeļvidzemes kādreizējā ‘biosfērā’, meži tiek izcirsti.
Jēkabs Janševskis, „Mežvidus ļaudis”, savas
grāmatas (1929. gada izdevuma) Priekšvārdā, raksta:
„....tēlotais laikmets pieder pie visdrūmākiem Kurzemes pagātnē, kad mēris, bads, karš un iekšējas jukas... bija izpostījušas zemes labklājību, kad zemniekiem bija nesams ne vien smags dzimtbūšanas jūgs, bet kad tiem lielā mērā bija jācieš arī no svešiem karapulkiem un apkārt klīstošu sirotāju bandām–maroderiem. Nezinādami, kā citādi līdzēties, zemnieki, kur vien varēdami, glābās plašajos mežos. Lai gan bēgšana un slēpšanās mežos (tāpat kā bēguļošana no viena novada otrā) bija aizliegta ar nāves sodu, tomēr daudzos mežos dzīvoja bēgļi, ar neizsakāmām grūtībām dibinādami tur sev jaunas iedzīves.... Ķemeru apvidū [tāda] vieta bijuse pazīstama mežļaužu iedzīve, ar nosaukumu Antiņu Rozas....”
„....Vidzemē, ko kara posts vēl vairāk piemeklēja
nekā Kurzemi, bēgšana un dzīve mežos notikuse arī plašos apmēros.... Vēl
astoņpadsmitā gadusimteņa trīsdesmitos gados [kad Livonijā ieradās mani
senči—AB] pirmie brāļu draudzes sludinātāji [hernhūtieši] Vidzemē, iedami tautā
un pa malu malām uzmeklēdami vientulībā dzīvojošos un garīgā ziņā neapkoptos
zemnieku cilvēkus, uzgājuši mežos dažas nevienam nezināmas mežaļaužu
iedzīves....”
Zemnieku atgriešanās mežos, lai tur paglābtos no
posta liecina, ka, iespējams, viņus savulaik no mežiem padzina jasaka vācēju
‘mednieku bandas. Varam atcerēties, ka
pirmās lauku eces ir egļu zari, sasieti viens pie otra, uz kuriem tupēja bērni
(lai dotu ierīcei smagumu) kurus, saimnieka vadīts, pāri izbijušo mežu iedzīves
vietām, vilka zirdziņš.
Šobrīd ‘jasaku’ laikmets nav beidzies ne Latvijā,
ne kur citur. Latvijas valdība prasa no savējiem arvien lielāku nodokli, un
nekaunas ādu plēst ne no zemes, ne no iedzīvotājiem. Ja meži izcirsti un to
vietā aug zāle, valsts apgalvo, ka tas liecina, ka īpašnieks nedara visu iespējamo, lai atbalstītu—ar sevis un ‘dabas
velšu’ izmantošanu—valsti valdošos kastrātus. Iespējams, ka pēdējie radušies
Sibīrijā, kur mednieki, tāpat kā iznīcināja dzīvo dabu http://en.wikipedia.org/wiki/Yasak
un to saudzējošo kultūru.
Tā tad, aitu āda un Jāņu zāle ir jāvelta valsts
Finanšu ministrijas vilkiem par labu, kamēr meža ļaudīm nepārcelties uz Rīgu,
bet Latviju no sevīm attīrīt. Man šaubas, ka tie aizlidos līdz mēnesim, bet
uzsāks gavēni, kurš tos—tāpat kā ķecerus—īsā laikā novedīs Mātes Mēnesnīcas
valstībā.
Nekur koku paēna nav tik
svēta, kā dzimtenē: Handels, Ombra mai fu:
http://www.youtube.com/watch?v=N7XH-58eB8c
No comments:
Post a Comment