Eso’s Chronicles 371
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 20. Pasaules mēmie
© Antons Benjamiņš
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 20. Pasaules mēmie
© Antons Benjamiņš
Pauls Virilio pārsteidza, kad rakstīja*
(parafrāzēju), ka sureālisms dzima iz kara terora, un André
Bretons un viņa līdzdarbnieki kļuva par tam padevīgiem upuriem; un galu galā
izvēlējas amnēziju, kuru izmanto modernais un pēc(post)-modernais laikmets....
Kopš Aukstā kara beigšanās, mēs to saucam par terorismu.
Amerikāņu rakstnieks Sauls Bellows, jautāts par
sirreālistu atkāpšanos uz New Yorku, atbildēja: „Man ir viena nožēla, kuru es
varu izteikt precīzi: visās savās grāmatās (novelēs) es atteicos rakstīt par
mūsu laika lieliem notikumiem. Es nemēģināju dot vietu tām jūtām, kuras šie
notikumi izsauca. Šo izvairīšanos es dziļi nožēloju.”
Virilio turpina (parafrāzēju): Kad viss ir
pateikts, šī vilšanās sevī pierāda simptoma esību un ‘izvairīšanās stratēģiju’,
kuru ‘gudri’ izmanto mūsdienīgā māksla, dodot iespēju Pop mākslai un bruģējot
ceļu Andijam Worholam... tikt uzskatītiem par ‘revolucionāriem’ uz Vecās
Eiropas kultūras un mākslinieku rēķina, kuri no kara izpostītās Eiropas vēl
mēģināja pretoties.... Ši ir dīvaina sadarbošanās [ar terorismu] momentā, kad
lielās slaktētavas Eiropā atver durvis....
Iepriekš (CM7) minu amerikāņu slepenā dienesta
(CIA) izpalīgu ieviest Amerikā ‘abstrakto mākslu’ un manu, toreiz, nespēju
saprast iemeslu kāpēc tāda slepenība bija vajadzīga.
Toties, šobrīd, labi saprotu, kāpēc psihologa Kārļa
Junga teorijas par sinhronicizāciju aizstāj ‘uzvedības (behavioral) psiholoģija’.
Re: pēdējā pieņem moderno pasauli bez kritikas vai tās esības rakstiskiem
skaidrojumiem, kamēr Jungs, liekas, aizstāv iespēju, ka tāds skaidrojums vēl
gaida apstiprinājumu no attiecīgas un sinhronizēta atbalsa.
Virilio man simpātisks, jo mēs abi esam dzimuši
gandrīz vienā un tai pašā laikā: viņš 1932. un es 1933. gadā. Virilio zina
stāstīt par bumbvedēju uzlidojumiem un Nantes pilsētas (Francijā) ‘novākšanu’,
kamēr mani šaušalīgākie piedzīvojumi bija vācu bumbvedēju bumbu terors Latvijas
laukos, kad viens sameta 43 bumbas upītes Naružiņas šaurā ielējā (un lauku
mājas logu stikli sabira pie kāda astoņgadīga zēna kājām); otrs radīja divus
milzu krāterus dzelzceļa malā un no sliedēm (blakus Skroderu mājām) nogāza
lokomotīvi; un, trešais, kad amerikāņu bumbas deļ, ja man nebūtu dotas 5
neizskaidrojamas ekstra sekundes, būtu nogalināti mana māte, māsa, brālis, es,
un gabalos saplosīta ābele (zem kuras zariem uz brītiņu bijām apsēdušies) kādā Weimāras
priekšpilsētas laukā.
Kamēr Virilio nodarbina „(sterilizēti) Tīrs karš” [Pure War], mani
nodarbina Latvijas pēc kara ‘nevarība’ un daudzu latviešu apslāpētais (mēmais)
niknums (Latvijas valdības un politiķu kūdīts) pret krieviem, kuri nebūt nav
vainīgi par lielinieku radīto teroru—tāpat ka latviešu leģionāri personīgi nav
vainīgi par to, ka skaitlis krievu (ar Krievijas valdības izpalīgu) viņus sauc
par ‘fašistiem’.
Visi šie faktori, lai cik tuvu tie mūs neskar un
lai cik mēs vēlamies zvērēt „nekad vairs!” tomēr atkārtojas kā sirreālistiska
līdzdarbība, kā tas atbalsojas Eiropas sirreālistu (Marcels Duchamps, u.c.)
galu galā seklā mākslā New Yorkā, ASV. Kamēr kara izraisītais terora mēmums
neskar Virilio, tas tomēr—ilgu laiku neapjausts—skāra mani. Labi atceros
momentu, kad stāvot meža malā (jo govis, palaidnes un nepaklauses, bija uzlikušas
maniem rīkojumiem ‘veto’ un sagājušas mežā), es no turienes dzirdēju nākam
vairākus šāvienus. Panikas un terora pārņemts (no iepriekšējās dienās atstātā
iespaida) es, domādams šāvienus vērstiem pret mani, skrēju uz mājām, un vairākas
dienas nespēju parunāt un nebiju pierunājams bez pavadoņa atsākt iet ganīt man
uzticētās govis.
Tāds mēmums ir protests, kuru es un citi vēršam
pret moderno valdību un viņu atbalstīto Industriālā laikmeta industrijas un militārisma
postu. Vissāpīgāk tas izsakās karavīru (veterāņu) alkoholismā, no kura, pēc
kara, bojā iet desmitiem tūkstošiem.
Karu terora sekas ir, cilvēces ‘padošanās’. Mēģinot
šo ‘padošanos’ izskaidrot, mani mēģinājumi vedina atgriezties ne tikai pie jautājumu
par mēmuma izcelsmi, bet arī pie Kārļa Junga skaidrojumiem kuri ir viņa sinhronizācijas
teorijas pamatos: terora skārtie paliek kā nikni, tā mēmi: palīgs viņiem nāks
tikai tad, kad Dievu svētītā vabole http://www.carl-jung.net/cetoniaaurata.jpg
vairs neielido tik pa logu un nokrīt viņu priekšā uz datora kauliņiem, bet tai pašā
momentā nāk pastardiena.
Terora skarto niknumu spējīgi izsaka Johnnys Cash savās neatkārtojamās dziesmās „The
Man Comes Around” un „Sam Hall”. http://www.youtube.com/watch?v=6xFttJAKajA.
* Paul Virilio, „City of
Panic”, Berg, 2000, pgs 47-49.
No comments:
Post a Comment