Cerinju miljons / 23. (1) Meliņš
Doliņš Minhauzena krustdēls
© Antons Benjamiņš
Koments 27: Kad ciemojos pie N.N. [skat cm22 (3)], blakus
istabā iedziedājās mobītis. Kamer N. aizkliboja atbildēt, es caurskatīju
grāmatu plauktu un izvilku vienu, kuras nosaukums „Tēvu zemes novads” (stāsti
par Valmieras pilsētas un novada pagātni), kuru sarakstījis nelaiķis autors
Laimonis Liepnieks, likās interesants. Lūdzu N. man grāmatu aizdot, jo ticu
sinhronitātei, un tāda pārliecība radās, cilājot šo grāmatu.
Grāmata iesākas ar anonīma autora dzejoli, kuru
iespieda laikraksts „Brīvā zeme”, Nr. 192, 1936. g. 6. maijā. Pirmais pantiņš:
„Par brīvību kas miris, Tam kapā nonorimt. Tam atdzimt
jaunā ciltī, Tam jaunai kaujai dzimt.”
Pēdējais pants: „Tā nolikusi Laima, Tā novēlējis
Dievs: Par savu tevu zemi Mums mūžam cīnīties.”
Grāmata pārpilna ar nostāstiem iz Valmieras un
kaimiņu rajonu pagātnes. Te pirmo reizi iepazinos ar man pazīstama trimdinieka,
aktiera un t. dz. ilustrētāja, Raiņa Birzgaļa biogrāfiju (164 lpp.). Rainis, manos
pusaudža gados, Esslingenas bēgļu nometnē, Vācijā, kādā nometnes teātra
uzvedumā, izvēlējās mani Sprīdīša lomai. Birzgali pazinu arī pēcāk, kad bijām
ASV, un dažreiz neparko, neparšo dabūjām saskrieties, un saskrējušies kāda āža
dēļ šķīrāmies.
Grāmatu šķirstot atcerējos, ka jaunībā man patika
melst. Kad vienpadsmit gadu vecumā biju Weimārā, atceros stāstiju Jurim (Juris
Ūdris, prezidenta Zemgaļa mazdēls manos gados, kuram dzīvību atņēma
autokatastrofa, Bostonas apkaimē) pasaciņu par vienu no maniem piedzīvojumiem,
kad biju aizgājis zvejot pie kāda purva ezeriņa. Gadījās, kamēr meklēju vietu,
lai atrastu skaidru ūdeni, kur mest āķi, bija jāiet pāri biezai sūnu un alģu
pāraugušai piekrastei, kas nežēlīgi šūpojās. Pēkšņi viena kāja iekrita āliņģī, un
tai tūlīt sekoja arī otrā kāja un vis, kas toreiz biju es. Sekundes laikā
atrados ezera dibenā, kur par laimi, bija tīras smiltis, tā tad cieta pagrīde.
Būdams apķērīgs puišelis, es turpat izgudroju uz kuru pusi atrodas krasts, un
pa ezera dibenu sāku daļēji rāpot un peldēt uz tur, no kur biju nācis. Dūņām
segts izkāpu krastā un tā izglābos no gandrīz vai garantētas nāves.
Laimoņa Liepnieka grāmatā, 290. lpp., zem nodaļas
nosaukuma „Minhauzena krustdēls” atradu sekojošo anekdoti iz Ziemeļvidzemes
vēstures:
„Citreiz ziemā grāfs [Morics] Mengdens ar savu
draugu un līdzvērtīgu melsēju, Vidzemes gubernatoru Augustu fon Ettigenu
(Oettingen) braukuši pār Burtnieku ezeru, kurā izkaisīti rēgojušies zvejnieku
izcirstie āliņģi. Morics tā starp citu izmetis: ‘Nesen es te vienā tādā āliņģi
nejauši iebraucu, bet par laimi ar izveicību caur nākamo atkal izbraucu ārā!’
‘Jā,’ nopietni atteicis Ettigens—Jums, grāf, ir bijuši lieliski zirgi. Man
pirms pāris gadiem tas pats atgadījās uz Peipusa, bet man nožēlojami kleperi.’
Pēc krietnas pauzes Mengdens vaicājis: ‘Nu, un??’ ‘Protams, es toreiz paliku
apakšā!’ atteicis Ettingens. ‘Jūs nu gan esat muldētājs!’ ar skaudīgu apbrīnu
konstatējis grafs.”
Koments 28: Ne tikai stāsts par Minhauzena dēkām, liecina, ka
‘melšana’ bija Ziemeļvidzemes kultūras tradīcija, un ne tikai. Pēc man kādas māmiņas
nostāsta saprotu, ka melšana sākas bērnībā, kad bērni sev iztēlo ‘draugus’,
kuri dzīvo tikai viņu fantāzijā. Māmiņas jaunākam dēlam, četri gadīgam Aleksim,
esot draugs, kuru dēls sauc par „Meliņu Doliņu”, un Aleksis reiz rādijis mežu,
kur Meliņš Doliņš dzīvo. Senākos laikmetos, šādu cilvēces īpatnību vēl varēja
izmantot, lai radītu iespaidīgu kultūras avotu, bet ko šodien?
Šodienas tradīcija ved pretējā virzienā. Kas tagad skaitās
kā kultūras mantojums ir viens otra ‘noēšana’, kuru izplata interneta
platformas (ar to izceļas šāda platforma, re Apollo), kur kā lipīgs ebola vīrus
vairojas par nežēlību pārvērsts svešlatvisks latviešu raksturs.
Koments 29: Ja mēs uzskatam latviešu demoralizāciju pēc
Jersikas ķēniņa Visvalža pazemošanas (1209) kā pirmo Demoralizāciju, kurai sekoja dziļāka otrā Demoralizācija pēc Lielā Ziemeļu kara (1700), un prezidenta
Kārļa Ulmaņa padošanās (1940) kā trešo,
kam pamatus lika luderāņu liekulība un brāļu draudžu padzīšana un viņu panākumu
pazemošana, un kā ceturto pašreizējo
laikmetu, tad nav ko brīnīties, ka t.s. trešā Atmoda (?1986), kam sekoja Rietumu
slepeno dienestu atbalstīta Latvijas valsts atjaunošana un tās nodošana
‘demokrātiski’ iedvesmotu komjauniešu vadībā, šobrīd beidzas ar ceturto Demoralizāciju.
Kādi spēki glābs latviešus pašreizējā situācijā? Ceru,
ka atbildi jautājumam lasītājs atradīs šī etapa (iepriekšējās un sekojošās) lapas
pusēs.
Cecilia
Bartoli, aria "Cools the blood in his veins", no operas
"Farnache", Antonio Vivaldi komponists, concertā Parīzē (1999). Es saklausu: „Ai, mana Tēvu
zeme, ko viņi ar Tevi....” http://www.youtube.com/watch?v=hgQabhCvg40
No comments:
Post a Comment