Cerinju miljons / 23. (5) Latvietis
kā valsts izsmiekls
© Antons Benjamiņš
© Antons Benjamiņš
Iemesls kāpēc hernhūteri simpatizēja ar Baptistiem tiek minēts
iempriekšēji minētā linkā (Cm 23 (4), jo tur valdīja ‘vaļēja valdība, pat
haotiska kustība’. Šāda situācija labi sakrita ar hernhūtiešu sapratni par
ticību Dievam, kurā neiejaucās baznīcas birokrātijas klerki (mācītāji) un kādi
neuzstājās par vidutājiem. Vai tam kāds sakars ar šodienas Baptistu teoloģiju
(orientēta uz fundamentālistisku sapratni par Dievu un Jēzu ir diskutabls
jautājums, kuram pretstādīt varam sekojošos iebildumus:
1)
Šī bloga
rakstītājs, pa piemēram, uzskata, ka kristīgās ticības pirmstākums ir jāmeklē
tautas ticībā, kāda eksistēja mutvārdu laikmetā—latviešu tautas dziesmas būdams
labs piemērs šādai proto-catoliskai consensa ticībai, kuras pirmsākums jau
meklējams vēlīnā pilsētas kultūrā);
2)
Kristīgais
ortodoksālism tiek uzspiests meža vidus ļaudīm no Rietumu laicīgi domājošo
vides, lai tā spētu ieviest nodokļu maksāšanas režimu, kā patstāvīgu
sabiedrības fenomenu. Saprotam, bez šādiem nodokļiem, ortodoksālā kristietība
nespētu pastāvēt.
3)
Jēzus Kristus (krīvu
krīvs, sevi upurējošs valdnieks un kungs agrīnās kristietības laikmetā) ir
Ķēniņa Jāņa atvietojums. Pēdējo, ka zināms, nonāveja Bizantijas Emperors, viņu
iemetot uguns bedrē.
Kā visiem, kuri ir
lasījuši Jauno Derību, katoliskās kristietības rakstnieki apraksta ‘jauno’
kristietību kā nodokļu vācējiem draudzīgu. Diemžēl, šīs propagandas dēļ,
mūsdienu cilvēce pieņem nodokļus un nodokļu vācēju iestādes, ka ‘normālu’
parādību, kuru atbalstija arī Jēzus, kaut Ķēniņš Jānis (cilvēks iz mežiem un
laukiem, visdrīzāk galdnieks, krēslu darinātājs) kā nodokļus un to piespiedu
kartā vācējus, būtu uzskatijis, ka sabiedrību apdraudošu fenomenu. Tik tiešām
mēs tagad redzam, cik destruktīvs iespaids un sekas nodokļiem, kuri uzceļ
valdību intereses pāri par cilvēces interesēm.
Mistēriju, kāpēc
latvieši neatpazina sevi pirms ieradas hernhūteri, varam skaidrot ar to, ka šie
proto-latvieši bija pakļauti iespaidiem, kurus filozofs Giorgio Agambens
apraksta kā ‘kailu un pliku cilvēci’ ['bare life' (la vita nuda, Gk. ζωή: zoê) http://en.wikipedia.org/wiki/Giorgio_Agamben ] vai ‘kvalificētu dzīvību’ (‘qualified life’): “neskaidrības zona, kurā
dzīvības jēdziens skrien no cilvēka un dzīvnieka jēgu [kā starp divām sienām
iesprostotu http://quod.lib.umich.edu/o/ohp/10803281.0001.001/1:11/--impasses-of-the-post-global-theory-in-the-era-of-climate?rgn=div1;view=fulltext ”.
Attiecībā uz
iepriekš pieminētās kritiķes Ewa Ziarek rakstu, starp vārdiem ‘revolucionārs’
un ‘emancipārisks’, es uzsveru pēdējo, kuru, manu prāt, arī uzsvēra hernhūtieši
pēc Lielā ziemeļu kara ēras. Tāda arī bija hernhūtiešu tiešā loma senākās
Livonijas teritorijā (tagad Igaunija un Latvija). Hernhūtieši piegrieza lielu
vērību tiešai ‘plikā cilvēka’ saskarsmei ar Dievu, un atteicās pieņemt baznīcas
birokrātijas starpniecību, jo tajā saskatīja neizvairāmus represijas sekas
jebkurai uz pašvaldību orientētai kopienai.
Savā galvenā
darbā "Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life" (1998),
Giorgio Agamben analizē visai ēnainu figūru Romas likumos Roman law , kura figūra mums pozē vairākus fundamentālus jautājumus par likumu
raksturu un varu (power) visumā. Romas Empīrijas (iespējams Bizantijas
Empīrijas) laikmetā, cilvēku, kurš bija rīkojies pret sabiedribu ar krimināla
rakstura darbību, no sabiedrības padzina un viņa pilsonīgās tiesības viņam
atņēma. Līdz ar to, šis noziedznieks sev ieguva "homo sacer" (svētais cilvēks) statusu. Šī statusa
rezultātā, viņu varēja nogalināt jebkurš, kaut lai viņa dzīvība tika uzskatīta
kā svēta, tomēr ne tāda ka tā būtu pieņemama kā upuris vai izmantojama rituālā
ceremonijā.”
Izmantojot
Agambena novērojumus, varam uzskatīt, ka Latvijas valsts (tās valdības
represēta) izvairīšanās izmeklēt Ādolfa Buķa pašupura iemeslus Brivības
pieminekļa pakājē (1993. g.) Latvijas valsts radīja pati savu ‘kailo, pliko un
svēto pilsoni’, kurš nav vērts uzmanību, lai arī viņš savu dzīvību upurēja
Latvijas un latviešu labad.
Virzot šo
argumentu tālāk, mēs nonākam pie slēdziena: tāpat kā proto-latviešu kopiena pēc
Lielā ziemeļu kara tika pārvērsta par, ko Agambens sauc “pārpalikums iz
iznīcinātām dzīvībām”, šobrīt Latvijas valsts, kā iestāde, noliedz latviešu
pārspalikumu upurus viņu pašu dzimtenē.
P.S. Kaimiņš man ziņo: Oskars pakārās aizvakar.
No comments:
Post a Comment