Cerinju miljons / 23 (3) Kur pazuda hernhūtieši?
© Antons Benjamiņš
* Andres Kasekamp, A History of the Baltic States . p. 59-60.
© Antons Benjamiņš
Rakstot
iepriekšējos blogus, domāju par latviešu drosmes un bezbailīguma izcelsmi, kuru
var izskaidrot ar hernhutiešu absolūto ticību
Dievam. Jau esmu
citējis un rakstījis par hernhūtiešu bezbailīgumu no nāves kā Krievijas
revolūcijas laikmetā, tā pašu brīvības cīņas laikā. Nesaprotams ir tas, ka
oficiālie avoti šo pagātni un brāļu drodzes ietekmi nekad neatceras.
Arī pašai brāļu
draudzei šis drosmes avots un vēsture varētu būt interesanta. Vispirms, tā jau
izsakās Jāņa Husa drošsirdībā uz uguns sārta, kur degdams sedza sāpes dziedādams.
Pēc viņa nāves izcēlās ticības kari arī starp viņa mantiniekiem, husiešiem,
kuri sadalijās mīkstos (ultrakvisti, kas nozīmē ‘abēji’, kurus pārstāvēja galveno
kārt elite, un radikālos vai stingros (Taboristi, pēc Bībeles kalna Tabor, kur
bija visvairāk zemnieki). Šo frakciju starpā izcēlās karš, kuru uzvarēja
ultrakvisti (elite), kuri pēc tam sadarbojās ar katoļu popu un atgāja katoļu
ticībā. http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Hussite
.
Šai vēsturei ir
liela nozīme latviešiem, jo hernhutieši šo vēsturi nebija aizmirsuši un
izmantoja veidojot latviešu identitāti, tāpat kā iepriekš to izmantoja radot
čehu identitāti. Tomēr, savā ziņā, šī vēsture noderēja arī luterāņiem, kuri
gala rezultātā pierunāja herrnhutiešus atkāpties viņu labā. Tā nu arī sanāca,
ka latviešu identitāte nodota luderiešu ziņā, ar laiku pārgāja uz katolisku
un globalizētu identitāti. Mūsdienās
latviešu identitāte ir pakļauta ES federācijas ideālam, kas pieļauj liela
izmēra personiskas brīvības izteiksmi, bet grauj kopienas identitāti,
centralizētai varai (miers ar gatavību karam, kāpēc milzīgi izdevumi uzturot
kara industriju) par labu.
Herrnhūtiešu
starpā arī Latvijā nevaldija vienprātība. Kamēr vieni piekāpās elites interešu
priekšā, otri pārgāja pie radikāļiem, vēlāk arī komunistiem.
Sekojot visas
kopienas iziršanai Vidzemē pēc Lielā ziemeļu kara (1700-1721)] , Valmieras
baronu lūgti, herrnhutieši ieradās Valmierā un jau 1738 nodibināja (Valmierā)
skolu, kur apmācija zemniekus (un mežu
ļaudis), un ar
baroneses Halertes izpalīgu uzcēla pirmo saieta ēku. Hernhutieši bija tik
sekmīgi, ka jau 1743. gadā, Krievijas tsariene Elizabete noliedza sektam
pulcēties* . hernhūtieši pārgāja uz tā saukto ‘kluso gājienu’, citiem vārdiem
pazuda pagrīdē, bet, joprojām, viņu panākumi latviešu pašapziņas celšanā bija
lieli—līdz luderāņi viņiem pieteica karu. Karš nebija visai asiņains, bet
neizpalika krogu dedzināšana [Hernhutieši izmantoja krogu ‘vācu istabas’ par
saietu istabām, kādu krogu uzturēja arī mans vecvectēvs Jānis Benjamiņš un viņa
sieva Abiņa (dz. Kaktiņa), mana vecvecmāte] un privāto īpašumu konfiskēšanu. Iespējams,
ka pēdējais varētu būt iemesls kāpēc mana vectēva Antona Benjamiņa darba rīku
veikals (hardware store) Skrīveros bankroptēja, t.i. luterāņu baznīca viņu
boikotēja, līdz ar ko viņš bija spiests pārcelties uz Rīgu, kur, līdz uzsāka
pats savu avīzi (Jaunākās Ziņas), kalpoja vairākiem uzņēmumiem par redaktoru.
Nekad netiek
minēts, ka miermīlīgie herrnhūtieši, kuri piekāpās luterāņu baznīcai (katoliskai teoloģijai) par labu, luterāņi
izmantoja un pieteica sev Hernhūtiešu sasniegumus vai nu par saviem, bet ja tieši
tā nevarēja, tad, mazākais, tos
noliedza, pie kuriem noliegumiem bija latviešu identitātes radīšana, kuru cik
zinu nenoliedz viņu priekštečiem Čehija.
Ar 1746. gadu,
Krievijas emprese atceļ noliegumu, bet Herrnhūtieši vairs īsti neatkopjas, jo
viņu vidū acīmredzot valda ultrakvisti (tie kuri vēlās salīgt ar abām pusēm),
kuru sadalīšanos izmanto luterāņu mācītāji, un saduļķo latviešu prātus
pietiekami, lai tie vairs nevarētu saprast savu īsto izcelsmes gājienu. Līdz ar
to par latviskās identitātes izcelšanu piesakās jaunlatvieši un, mazliek vēlāk,
Jaunā strāva.
Ir interesanti
ievērot, ka kad notiek pirmie vai proto dziesmu svētki Dīkļos (Valmieras
novadā), par to organizētāju tiek pieteikts kāds neizteiktas denominācijas
mācītājs Juris Neikens, un herrnhūtieši nekur netiek pieminēti. http://the4thawakening.blogspot.com/2010/10/full-or-partial-entries-of-my-blogs-may_29.html
.
* Andres Kasekamp, A History of the Baltic States . p. 59-60.
No comments:
Post a Comment