Cerinju miljons / 23. (4) Baptistu
draudzes mantojums
© Antons Benjamiņš
Iemesls simpatizēt ar baptistu draudzi hernhūtiešiem
nāca arī no tā, ka augšējā saite [23
(2)] skaidro, agrīnās baptistu draudzes darbojās ka visai haotiska kustība. Tas
iederējās hernhūtiešu sapratnē par ticību dievam, kura sapratne iztika bez
oficiālās ortodoksālās baznīcas iemaisīšanās ar saviem birokrātiem (t.s.
mācītājiem). Vai šī attieksme joprojām pastāvētu mūsdienās ir apšaubāms
sekojošo iemeslu dēļ:
1)
Šo blogu
rakstītājs uzskata, ka kristietības pirmsākumi ir jāmeklē tautu reliģijās,
kādas pastāvēja mutiskās kultūras laikmetā (par to spējigi liecina latviešu
tautas dziesmas, kuru saturs atbalsta agrīnās kristietības uzskatus, uz kuriem
tā arī ir celta). Mutiskās kultūras, neskatoties uz rakstu kultūras savtīgiem
uzskatiem par savu pārākumu, nebija tik ‘stivas’, kad skaidroja likumus.
Varbūt, tāpēc ka saprata, ka skaidrojumi likumiem var būt daudz un dažādi, tie
parasti uzticējās skaidrojumu kādam vecājam, kam ilga un iedziļināta pieredze sabiedrībā
darbojoties.
2)
Es uzskatu, ka agrīnai
kristiešu ticībai (Austrumos vai Rietumos) uz pleciem ir uzkāpusi ortodoksālā
kristīgā baznīca (varam atcerēties nostāstu par svēto Kristapu, kurš uzņēmās
pāri Daugavai pārcelt mazu bērnu vārdā Jānis, kas pārcelšanās gaitā kļust
arvien smagāks kā varēja sākumā iedomāties, jo viņa pretestība nodokļu (toll) iekasētājiem
(Kristapam) ar vien palielinājās;
3)
Domāju, ka Jesus
Christus (krīvu krīvs, pašupuru vadonis un agrīnās kristietības kungs lūdu
(ļaužu) vidē) ir domāts ka Ķēniņa Jāņa
(Jāna Kristītāja) atvietojums, kuru uguns bedrē sadedzināja Bizantīnu emperors
Alexis I, vai mūsdienās, Latvijas Saeima, kura sārta bederes malā stāv un
degošos izsmej par “vaimanātājiem” http://apollo.tvnet.lv/zinas/aboltinu-uztrauc-sausmiga-vaimonologija-un-cilveku-biedesana/661395
.
4)
Līdz ar ‘augšāmcelšās’
retorikas paaugstinašanos un pilnveidošanos ortodoksālā ticībā, kura retorika pats
par sevi saprotami laika gaitā zaudēja ietekmi laicīgai varai par labu (te
ieskaitama arī baptistu draudze), cilvēks kļuva par lielāku vai mazāku
mehānisku ierīci, kuram ‘gars’ ar vien vairāk izsīka, vai kuru ar vien vairāk sevī
iesūca Latvijas laicīgās varas amorālie līderi.
5)
Kamēr tiek
uzstādīts jautājums “Kāpēc latvieši tik mazspējīgi sevi aizstāvēt”, nevaram neievērot,
ka latviešu tā sauktie politologi ir noskaņoti pret publiku, izsakoties visai
negatīvi par populismu, pret kuru ārzemnieku filozofi nemaz tik negatīvi
noskaņoti nav un tādu latviešu novirzi pat uzskatītu par stulbumu. Pa piemēram,
slavenais filozofs Ernesto Laclau un nelaiķe Chantal Mouffe http://vimeo.com/48866093 vērtē populistu
devumu pozitīvi.
6)
Acim redzot,
hernhūtieši prata izmantot parastā cilvēka interesi būt vairāk kā ‘kaila
būtība’, par kādu viņus uzskatīja baronu elite, kuru brāļu draudze panāca
savedot šos ‘parastos’ cilvēkus kopā ar Dievu. Lai šāds kontakts būtu
veiksmīgs, viņi izmantoja lūdu tautas Kabalu un citus esotēriskus uz sinhronicitāti
pavērstus sakaru tīklus.
Kā jebkurš, kurš
ir lasījis Jauno Derību zina, agrīnie Jaunās Derības rakstītāji, Rietumu catoļu
ticības ideoloģijai piekritīgi rakstnieki, piesaka Jēzu kā draudzigu savās attiecībās
un sakaros ar nodokļu vācējiem. Par nožēlu, lielākā daļa cilvēki kuri pieņem
taksāciju kā ‘normālu’ fenomenu mūslaiku sabiedrībā, šo draudzīgo attieksmi
uzskata ka pieņemamu, kaut Jānis Kristītājs, mežu un lauku vīrs, iespējams
galdnieks, krēslu (katedru) darinātājs, būtu uzkatījis nodokļus par kaiteklīgiem
mežvides un lauku ļaužu kultūrai, un nebūtu nekādi piekritis Rietumu konsensa
vēsturei.
Ar baptistu
draudzes sekmīgo attīstību, luderāņu valdītā sabiedrība tika kūdināta baptistus
uzskatīt par provinciāļiem, pat svešiem latviešu raksturam, kura vēsturi un
tālāko veidošanu vēlējās uzņemties šī pašievēlētā un garīgo varmācību
pielietojošā latviešu elite. Drīz baptisti uzsāka sekmīgāko latviešu kultūras
pārcelšanos uz Brazīliju un citām Dienvidamērikas valstīm http://en.wikipedia.org/wiki/Latvian_Brazilian
. Ja šodien šī latviešu kultūras vide ir panīkusi, tā tomēr varētu daudz ko
pamācīt pastāvošai latviešu kultūrai—kā saglabāt savu latvisko identitāti
globalizētā vidē—ja vien pastāvošai Latvijas kultūras ministrijai tas
interesētu. Ja 19tā g.s. pirmajā pusē uz Brāzīliju devās vairāki tūkstoši
latviešu, šodien no Latvijas jau izceļojuši vairāki simtu tūkstoši, kurus uz
izceļošanu nevedināja pārliecība, ka cilvēks var labāk piekopt attiecības ar
Dievu, bet vien paša kailās miesas labklājība.
No comments:
Post a Comment