Eso’s Chronicles 362
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 14. Bija, būs, un trauceklis ‘Ir’
© Antons Benjamiņš
Bet savrup meža mājas ceļ.
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 14. Bija, būs, un trauceklis ‘Ir’
© Antons Benjamiņš
Uzskatu, ka senāk latvieši bija ‘meža ļaudis’. Nākot
mūsu gadsimtam, meža ļaudis pamazām izzuda. Vēl manā jaunatnē, Latvijā bija
meži, kuri atļāva fantazēt, ka tur dzīvo raganas un sumpurņi, kaut aktuāli tie
slēpa partizānus un ‘meža brāļus’. Runājot par meža ļaudīm, 13. gadu simta
„Atskaņu hronikā” par latgaļiem raksta:*:
Savādi tie savā garā:
Nedzīvo tie vienā barā,Bet savrup meža mājas ceļ.
Seno savrup māju atliekas es joprojām redzu visapkārt.
Tagad viņas stāv mazā ar lieliem kokiem apdēstītu kvadrātu vidū. Lielie meži,
kuri kādreiz auga tūlīt aiz koku aizžoga tagad sen izcirsti, un vairs ir lauks,
bieži vien brūnas zemes tuksnesis, kuru vējš, lietus, un sniegs lēnām izkāsē, pārvērš
sāļu un notecina uz jūru. Strautiņi, kuri kādreiz tecēja pa mežu, tagad ir pārvērsti
iztaisnotos grāvjos un garlaiko acis.
Vārds ‘savrup’, starp citu, vedina domāt par tagad
necieņā turēto savrup ekonomiju, kuru vārdnīcā sauc par autarķiju. Lai kā, savrup
meža mājās, kur iedzīvotāji gatavojās uz ziemu vācot un pārstrādājot ‘meža
veltes’, valdīja suverenitāte, un pašapzinīga pašnoteikšana. Tas ir, kāpēc
„Atskaņu hronika” senos Latgaļus sauc par ‘savādniekiem’, re tie veidoja paši
savu kultūru, kur, ja kaut kas pietrūka, paši klāt piegudroja. Citiem vārdiem,
iztika bez BMW un lētiem importiem no Ķīnas.
Par to, kas ‘būs’ Latvijā nākotnē mēs skaidri zinām:
garā nabadzīgi celtnieki nodod Rīgas ‘Gaismas pili’ ekspluatācijā, tomēr ne ar
godu izpildītu darbu http://apollo.tvnet.lv/zinas/buvvalde-konstatejusi-nepilnibas-gaismas-pils-jaunbuve/654640
.
Vēl lielāka problēma ir tā, ka, kas bija vai tagad
jau ir bijis, ieved mūs tur kur ir ‘ir’, bet kur ‘ir’ vairs neatceras, ka tas kas
‘bija’ ir izbijis.
Bērnībā nesapratu, kāpēc starp frančiem un vāciešiem
pastāvēja sliktas attiecības. Iemeslu uzgāju, kad uzdrošinājos iedomāties
konsensa vēsturniekiem pretīgus notikumus: ka kāds sens līgums starp frankiem
un ģermāņiem (ādu dīrītājiem?), kad tie vēl bija bēgļi no Bizantijas, netika turēts,
ar goda vārdu (jo rakstītais vārds arvien vairāk aizstāja Wahrsteinu). Wahrsteins
bija akmens, pie kura deva ‘svētu’ zvērastu, ka vārds tiks turēts. Tagad tas ir
vārds uz alus pudeles. Mēģinot viens otru pārspēt, franki pārcēla papu no
Bizantijas uz Aviņonu, pēc tam uz Romu, kamēr vāci sacerēja Kazārijas lūdu ‘Derību’
par jaunu (nosaucot to par ‘Jauno Derību’). Tie arī devēja savu valstību par
Svētās Romas impēriju, un mēģināja telpas izmēru dubultot pārņemot savās rokās lielo
mežiem pārklāto valstību—Krīvu zemi.
Viens no Pirmā Krusta kara iemesliem bija iznīcināt
Krīvu mežos paslēpto Jeruzalemi pie Melnās jūras iztekas un to pārcelt uz
Rietumiem (? Rīgu), un piespiest Krīvus pieņemt „Jauno Derību”, kurā Jānis
Bāsils, Krīvu Krīvu Krīvs, tiek apmainīts ar Jēzu Kriksi, vai kā viņu drīz piespieda
lūdus saukt: Jēzu Kristu.
Nevaram noliegt, ka gotu ieviestais nodoklis kļuva
par tik populāru fenomenu, ka to steidzīgi pieņēma visu tautību prinči, kuri
par šo lietu dabūja dzirdēt. Klaušas bija nodokļiem līdzīgs fenomens, jo ja kāda
ģimene bija bez mareļu briežu ganām pulka, viņa varēja ‘nodokļus’ izpildīt,
rokot ap prinču pili aizsardzības ūdens baseinu vai valni. Protams, aiz nodokļa
un klaušām stāvēja drauds: neviens vien gans dabūja sēdēt ar rokām un kājām iesprostotu
dēļos, kuru ierīci, ar tur ieslēgto, varēja ērti pārnest uz ugunskuru.
Laika gaitā pilis izveidojās par pilsētām. Par to
liecina Ham-burga, Lim-burga (Lvov), Pēter-burga, Stras-burga. Pielikums ‘burga’
nozīme ‘pils’. Kā nodokļus, tā klaušas sedza mistifikācija, kas veicināja baronu
starpā skaudību, kuru, ar jezuītu mūku palīdzību, ierakstīja, svētos rakstos uz
neatsaukšanu. Kamēr klaušas ir it kā beigušās, tās joprojām sastopamas valstīs,
kur obligātais militārais dienests vēl spēkā. Diemžēl, pie mums vairs nav Krīvi,
kas mūs mācītu, ka ir pienācis laiks aizstāvēt mežus, ne Briselburgas cietoksni.
Zaudējot mežus mēs esam zaudējuši savu noteikšanu
par ‘ir’, t.i., tagadni, jo kā rakstīja Georgs Orwells: „Tas kurš pārvalda pagātni pārvalda nākotni. Tas kurš pārvalda tagadni,
pārvalda pagātni.” Kurš no mums nezin, ka tagadni (realitāti) Latvijā
pārvalda mežu cirtēji, kurus rīko Latvijas Valsts Meži (LVM), iestāde, kura ir viena
no Latvijas un mūsu planētas lielākām ienaidniecēm. Lai cik nevainīgi nebūtu
meža strādnieki (Finnforesteri), tie, tāpat kā latviešu leģionāri, izpilda
savtīgas varas gribu http://en.wikisource.org/wiki/Slash_and_burn
, kura ir pakļauta Brisel-burgai. Mēs
tiekam vesti uz nākotni, kur ‘suverenitātei’ tāda pat ne-nozīme ka
‘autarķijai’.
*Kaspars Kļaviņš,
„apSTĀVĒŠANA”, Mansards, 2009, lpp156.
No comments:
Post a Comment