Eso’s Chronicles 359
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 11. Jānis Jersiks Visvaldis
© Antons Benjamiņš
Par Jersiku, pēc Kļaviņa rakstītā, pirmie kas sūta mums ziņu ir poļi, kuri, paši pārpotēti slāvi, senāk valdīja pār Latgali, kuras telpā bija atradusies ķēniņvalsts Jersika. Raksta Kļaviņš: „...1842. gada pirmā periodiska izdevuma ‘Rubon’ sējumā tika publicēta Mihala Borha (Michel Borch, 1806-1861) poema-fantāzija ‘Jersika’ (‘Gercike’)....
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 11. Jānis Jersiks Visvaldis
© Antons Benjamiņš
Vēstures zinātnieks Kaspars Kļaviņš savā grāmatā „apSTĀVĒŠANA”
(2009.g., Mansards) stāsta, ka Latvija ir vāji pārstāvēta kā vēsturi apzinīga vai
atbalstītāja valsts. Savādais grāmatas nosaukumu ir grūti izskaidrojams. Savā
prātā, es tos aizstāju ar vārdu ‘apstaigāt’, t.i., apstaigājot stabu vai istabu,
es pievēršu stabam un istabai īpašu uzmanību. Apstāvot Latvijas vēsturi, tiek
pievērsta uzmanība tās nāvei, kuru varbūt var novērst ar apgaismošanu. Es
mēģinu to darīt ‘pārrakstot’ ne tikai Latvijas, bet arī pasaules vēsturi no vēl
nedzirdētas perspektīvas.
Ko latvieši nesaprot, ir, ka vēsture ir pārpotējama no vienas kultūras
uz citu tikpat labi, ka augļu koki. Ja kādai šķirai izdodas iestāstīt citai, ka
Dieva dēlam Jēzum ir pieņemami nodokļi, kādi nebija pieņemami Dieva dēlam
Jānim, tad Jēzus maina vēsturi tā, kā to agrāk cilvēki nevarēja iedomāties.
Tāpat, ja nodedzina Jersiku, un to atvieto ar Rīgu, tad gribot negribot visi
skrien meklēt brīnumus uz Rīgu.
Tātad bīskaps Alberts ienāca Livonijā un nodibināja Rīgu (Līvas vietā),
lai izmantotu paredzēto uzbrukumu Jeruzalemei—Bizantijā. Piekritējus karam sauca
pieteikties par klaušām bruņiniekiem un iet atriebt Krīvu Krīva Jāņa nāvi, kuru
viņam bija piedzīvot, kad Bizantijas Imperators Aleksis I deva pavēli Jāni
Bāsilu iemest uguns bedrē. Pēc tam, Jāni atvietoja ar stāstu par Jēzu Kriksi.
Jānis Bāsils nebija priesteris Bizantijā-Jeruzalemē, bet nāca no lielajiem
apkārtnes mežiem. Šo sakarību var redzēt, kad vēlāk, viņu aizvietotāja ar Jēzu,
kuru teica esam amatnieku, kurš eksperti apstrādā koku (varbūt darina krēslus),
ka galdnieks. Bet Jāni bija jānovāc no krīva lomas, jo viņš bija padomdevējs
maraļu ganiem un neatbalstīja kažoku nodokļu slogu, kas samazināja ne tikai maraļu
ganāmpulkus, bet arī saraustīja maigās attiecības, kādas kopš senvēstures bija
izveidojušās starp dabu un cilvēci.
Kad 1204. gadā iesākās Pirmais Krusta karš (pēc krievu matemātiķa un
vēsturnieka Anatolija Fomenko domām), Rīgai bija trīs gadi kopš tās dibināšanas.
Tūlīt pēc Jeruzaleme (Bizantijā) bija ieņemta, izlaupīta, un svētie priekšmeti,
kaut cik vērti bija pārvākti uz Aviņonu, franku-gotu Francijā, sekoja Krusta
kara otrā epopeja.
Krusta karš pret Langvedokas katariem (tagadējās Francijas dienvidos)
un viņu brāļiem Jersikā iesākās vienlaicīgi 1209. gadā, un, domājams, ka ‘jaunā
(katoļu) kristietība’ bija tos saskaņojusi tikpat labi, ka svešlatviešu
ietekmētā valdība Rīgā šobrīd saskaņojas ar Briseli.
Iemesls saskaņojumam ir vienkāršs: pēc viņus sakāva, Langvedokas katariem*
nebija kur pārbēgt, un nebija kur pārbēgt Jersikas katariem. Daudz ir rakstīts
par katoļu (tā laikmeta globalizētājiem) uzbrukumu Langvedokai, bet maz ir
rakstīts par uzbrukumu Jersikas katariem, kurus pēc padzīšanas aizstāja
dominikāņu un jezuītu mūki.
Pēc bīskapa Alberta rīkojuma jebkāda informācija par katariem ir izravēta
no mūsu tautas atmiņas. Alberts ne tikai negaidīti un viltīgi, uzbruka Jeruzalemes
(Jersikas) ķēniņam Visvaldim, to sagūstīja un pārveda uz Rīgu, kur viņu daudzu
augstmaņu priekšā pazemoja. Kaut nav ziņu, ir jādomā, ka Alberts deva rīkojumu,
ka dzīvi palikušie Jersikas katari, tāpat kā Lagvedokas katari ir jāiesprosto
un jānonāvē viņu apdzīvotā pilsētā, kamēr tā vēl dega.
Par Jersiku, pēc Kļaviņa rakstītā, pirmie kas sūta mums ziņu ir poļi, kuri, paši pārpotēti slāvi, senāk valdīja pār Latgali, kuras telpā bija atradusies ķēniņvalsts Jersika. Raksta Kļaviņš: „...1842. gada pirmā periodiska izdevuma ‘Rubon’ sējumā tika publicēta Mihala Borha (Michel Borch, 1806-1861) poema-fantāzija ‘Jersika’ (‘Gercike’)....
„Visvaldis, saskaņā ar 13. gadsimta latiņu valodā sarakstīto ‘Indriķa
hroniku’, pārcēlās ar laivu pāri Daugavai, un, no Daugavas otrā krasta
ieraudzījis ugunsgrēku, viņš smagi nopūtās un sāka vaimanāt un kliegt, un
teica: ‘Ai, Jersika, mīļotā pilsēta! Ai,
manu tēvu mantojums! Ai, negaidītā manas tautas bojā eja! Vai man! Ka piedzimu,
lai skatītu savu pilsētu liesmās, lai skatītu savas tautas izdeldēšanu!”
Kļaviņs: „Mūsu priesteriem ar Krīvu Krīvu priekšgalā nācās bēgt.”
Mūsu tautas izdeldēšana turpinās līdz šai dienai ar Latvijas valdības
izpalīgu. Valdībā ir iesēdusies gara virkne „vārdotāji” vīri un sievas. Kamēr
dzīvoju Latvijā, neviens no viņiem nav upurējis ne savu dzīvību, ne labklājību,
bet, ja ir bijis iespējams, ir izmantojuši amatu kā likumdevēji, ap sevi saraut
mantu, samazināt tautu to padzenot strādāt ārzemēs, un it kā nemanot izārdīt mūsu
saknes, kuras kopš mežu laikiem uzturēja pašcienīgu suverenitāti.
*Katars = līdzīgs vārdam katedrāle, nāk no
vārda ‘svētais tronis’, katedra, krēsls.
No comments:
Post a Comment