Eso’s Chronicles 360
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 12. Latvju valodas rēgs
Copyright Antons Benjamiņš
The following in Latvian.
Cerinju miljons / 12. Latvju valodas rēgs
Konsensa vēsturnieki uzskata, ka tā sauktie
‘reliģiskie kari’ Eiropā notika no 1525.
gada (kad iesākās vācu zemnieku nemieri un sacelšanās), līdz 1648. gadam, kad
noslēdza tā saukto Westfālijas miera līgumu. Tomēr lielāka daļa patiesības varētu
būt tiem, kuri uzskata, ka šo karu sākums nav gados izskatāms, jo sākumu var
uzskatīt līdz ar Pirmo Krusta karu vai agrāk, un tas turpinās joprojām—ja par
iemesliem ieskaitam Rietumu lūdu-ļaužu izdzīves problēmas un pie nemierniekiem ieskaitam
Johanmeda sekotājus.
Vikingu sirotāji Melnās un Kaspijas jūru apkārtnēs, laikmetā, kuru mēs
nespējam izteikt gados, ienesa mežu ļaužu vidē drausmīgu jaunu varas parašu:
kažoku nodokļus, tā saukto ‘’jasaku’. Jasaks bija viens no pirmiem nodokļu veidiem. Vikingi
piespieda meža ļaudis nogalināt savus iemīļotos maraļu briežu ganām pulkus un šī
nodarbība arī viņiem pielipināja drausmīgo vikingu-gotu gara slimību: viņi
saslima ar psiho patoloģisko sērgu: nežēlību pret dzīvo dabu. Ganus, kuri
pretojās, sodīja ar nežēlīgu nāves sodu: vai tos tupināja cietumā, vai iemeta
un sadedzināja dzīvus uguns bedrēs.
Tāpēc, ka manā skatījumā, traģiski patētiskais Jēzus Kriksis ir radīts ar
nodomu atvietot Jāni Bāsilu (vai Ķēniņu Jāni Jersiku Visvaldi), jo jezuītu mūki
Svētos rakstus redaktēja, un tajos ierakstīja, ka Iesus ir tik ‘labs’, ka
draudzējās ar kažoku nodokļu vācējiem. Tā kā stāsts par Jēza ciešanām
parādījās, kad rakstīšana jau bija plaši izplatījusies, ‘jaunais’ stāsts arī plaši
izplatījās. Valdnieku ieceltie priesteri (bieži valdnieku pašu ģimenes locekļi)
aicināja klausītājus, pēc drāmas uzvešanas (jezuīti izmantoja teātri) slēgt uz
mūžu saistošu derību un ar zvērestu (kristīšanos) atbalstīt Jēzu, stāstā
izcelto fiktīvo cietēju.
No stāsta, kuru sauca „Jaunā derība”, Jāņa Bāsila tēls netiek izrediģēts,
jo viņš, ka mitoloģisks tēls (Kēniņš Jānis, Jānis Presters, Pravietis
Johanmeds, Gengis Khans, Tsars Ivans Briesmīgais, u.c.) bija tautās iegājis un
neatsaucams. Pat Azteku Dievs Nanauatzins, ja mēs atļaujamies izmantot paraidolijas
atbalss efektu http://www.chimeralinsight.com/2013_10_01_archive.html
, var tikt izrunāts kā Jaun-atzins. Gan jāievēro, ka Dieva svētā uguns, Jēzus
stāstā ir vairs parasts ugunskurs (Marks 15:54), pie kura Jēzus sēž, lai būtu
liecinieks savu darināto krēslu sadedzināšanai, pēc viņu apcietina.
Mūku ievesto īpatno gara slimību mēs šodien neatpazīstam pēc tās īstā vārdā,
bet slavējam ar vārdu „kapitālisms”. Latvieši, šo slimību īpaši ciena, un
būtībā ar to pārvērš savu vēsturi un senčus par ziedojumu ciniskai attieksmei.
Nav brīnums, ka mūsdienu izbijušās suverēnās Latvijas Gubernators ziedo savu
algu trūcīgiem, bet savu Latvijā lielāko pensiju atsakās dalīt ar trūcīgu
māmiņu bērniem. Var jau būt, ja ziedotu, no tā nekāds ‘liels materiāls’ labums
nesanāktu, jo trūcība Latvijā pastāv lielā apmērā. Tomēr simboliskais
tuvinājums valdības un tautas attiecībās varētu būt reāls.
Latvijā ‘reliģiskie kari’ kaut noklusēti un paslaucīti zem tepiķa, iespaido
ne tikai latviešu vēsturi, bet arī pašu daudzināto valodu, kuru reklamē, ka
krievu apdraudētu, bet kuru patiesībā apdraud pašu aklums un pret senču
dievainēm vērstais ateisms.
Šo pavasari šoferēju mazu zēnu, bērnu dārza gados, ar viņa māti un vecmāti uz
diviem mazu bērnu dziesmu pasākumiem. Kaut visi bērni dziedāja brīnišķi un ir
prieks redzēt, ka sabiedrība piedāvā viņiem skatuves pieredzi un, līdz ar to,
drosmi nākotnē stāties publikas priekšā, bija žēl ievērot, ka abos koncertiņos
nebija dzirdāma neviena tautas dziesma. Atkal palīgā saucu Kārli Skalbi
(Jaunākās Ziņas, Dainu prieks, 1939. g., 4. februārī, Nr. 29):
„Runājot par latvju kultūras vērtībām, dzirdu lidojam mazas dainu bultas,
kas tik viegli spārno un tik saldi ievaino.
„Viņu uzdevums ir iznēsāt tautā augstākās tikumiskās atziņas. Labs ar daiļu
viņās iet roku rokā. Smalkas liriskas glezniņas ir it kā spārni, kuri nes
atziņas bultu....
„Tālu viņām jāiet, tām jāaplido latvju zeme un garīgi jāapaugļo visa tauta.
„Tautai, kurai bija tikai ģimenes un saimes iekārta, kurai nebija [un
joprojām nav—AB] savu vadoņu, latvju dainas kļuva par augstāko tikumiski vadošu
spēku. Pie dziesmu pavediena turēdamās, tauta pa mežiem un lauku malām [un
pilsētu ielām--AB] meklējās kopā. Jāņos tās kā brīnišķīga ozollapu un lauku
puķu vija apkampa visu zemi. Līdz ar puķu kātiem Jāņa vainagā latvji cits pie
cita ar dziesmām bija saistīti savā tautā....”
Hmm. Interesanti ievērot, ka t.s. nacionālistu politiskās partijas, u.c.,
par t. dz.-ām ir mēmas un pašu valoda viņiem vairs tikai rēgs, kuru viņi vedina
kā sarkanu karogu paši savas un citu tautu izcelsmes cilvēku acu priekšā.
No comments:
Post a Comment