Kirti
Muķa (Svētā seja)
By © E. Antons
Benjamiņš, 2016
2.
Ja stāsts ir aizmirsts vai paliek spoks?
Grieķu
mitoloģijā Ķēniņš Kadmus ir
Tēbas dibinātājs un tās pirmais valdnieks. Aiz mita slēpjas patiesi, bet tagad sen
aizmirsti notikumi. Mits ir kā filma uz ekrāna. Ja latviešu mitoloģijā ir
līdzīgs stāsts, tad Tēbu sauktu par Jersiku. Mits ir mūžam parstāstams stāsts,
kāpēc sekojošais atšķirās no enciklopēdiju versijām.
Kadmus
ir Ķēniņa Edipa (Jāņa Klīvkāja) vectēvs. Kadmusa tēvs. Ķēniņš Agenors (latviešu
valodā Aižens), sūtīja Jāni meklēt māsu, kuru bija izvarojis kāds balts bullis,
kuram vārds bija Neznokur. Īstenībā Neznokur ir skatuves vārds Dievam Zevam, kas
ir visu Neznokur Dievu tēvs. Interesanti, ka pēc Zevs viņu izvaroja, princese Eiropa
uzkāpa Zevam uz muguras un atļāva sevi nest uz Rietumiem. Ar to stasta stāstītāji
skaidro, ka Eiropa no izvarošanas sekām vai nu mira, vai pārgāja dzīvot tā
sauktā citā, virtuālā, vai ‘zilā’ realitātē. Varbūt Eiropa vēlējās kļūt kādas citas
Dievu saimes māte. Vismaz viena no mita versijām tā varētu apgalvot.
Baltā
krāsa tiek uzskatīta par nevainības krāsu. Tāpēc sēdēt uz balta buļļa muguras nozīmē
izaicināt uz kauju pašu nevainību. Kā rāda rodeo kovboji, tāds
izaicinājums ir garants, ka izaicinātājai virsroka, ja tāda gadās, ir tikai īslaicīga.
Tā tad, ar baltas krāsas pieminēšanu, mita stāstītāji dod mājienu, ka Princesei
Eiropai mīlestības prieks ir īslaicīgs un pēc pirmā ‘notikuma’ viņai pēc mīlestības
prieka niez mūžīgi. Mita autori, gribēdami mūs uzjautrināt, tā stāstīja vai dziedāja.
Kritisks
ieskats mita dod mums zināt, ka mēģināt atrast Princesi Eiropu nebija
iespējams, jo Eiropa ir simbols, kāds var pārstāvēt vairāk nekā vienu meiteni. Tā
tad, kad Zevam uznāk dzimtkāre, viņš ēd visu, kas uz gada. No citiem stāstiem mēs
zinām, ka izvarot svešas cilts sievietes un tās pēc tam nolaupīt sev par
līgavām, ir sena tradīcija ar ko bāleliņi, Zeva vārdā, atzīmē kādas cilts
sakāvi, izzudināšanu, un tās vīriešu pazemošanu*.
*Šajos mitos ir redzama vīriešu tendence
būt sautīgiem un turēties pie savu tēvu apdzīvotām teritorijām dažkārt līdz nāvei,
ka neatdalāmu daļu no kopienas veidošanas procesa. Mūsdienās, šim procesam šahu
piesaka patērētāju un globalizatoru tirgus kārdinājumi, pie kuriem kārdinājumiem
pieder stāsti no ‘Dekamerona’. Tādos apstākļos vīrieši vairs kļust par ganu zēniem,
kuri pavasarī no kārklu zariņiematsit mīksto mizu un veido kārklu stabulītes,
kas ar svilpīti uz mežu vilina Annelīti.
Tas,
ka Kadmus iet meklēt māsu ir pasaciņa, aiz kuras slēpjas kāda sen aizmirsta kauja,
kuru Ķēniņam Aiženam ir lemts zaudēt. Lai atbrīvotu ķēniņu no pazemošanas, kas
seko zaudētai kaujai, izbijušā galma priesteri palaiž stāstu par ķēniņa meitas
izvarošanu. Šī stāsta aizsegā Princis Kadmus iet dibināt jaunu valsti, nevis
atrast māsu. Māsa ir zem velēnām vai aizbizojusi ar Neznokur uz Nezinkur.
Noguris
no pils kalna meklēšanas, Kadmus nonāk pie kādās mežmales, kura atrodās kāda
attāla kalna pakājē. Bez kavēšanās Kadmus sāk celt sev nakts māju. Kamēr viņš
un daļa no viņa pavadoņiem ceļ nojumi, citi iet meklēt ūdeni. Gadās, ka ūdens avotu,
sargā pūķis Sumpurns. Pūķis ir Zemes mātes, Artēmas, aizsargs. Pūķis iznirst no
avota un norij Kadmusa pavadoņus.
Izrādās,
ka kamēr vieni meklē ūdeni, Kadmus ir uzkāpis kalngalā, un kur atrod piemērotu vietu
savai jaunai pilij. Tāpēc nekavējoties viņš upurē savu mīļoto piena devēju, melno
slaucamo govi Boetu. Kad Zemes Dieve Artēma par upuri uzzina viņa ir sašutusi,
un lai izteiktu nepatiku, dod rīkojumu Sumpurnim norīt Kadmusa pavadoņus.
Kad
pavadoņi neatgriežās, ūdeni meklēt iet pats Kadmus. Arī viņš satiek Sumpurni.
Izceļas domstarpības, un Kadmusam (kā Zeva pārstāvim) izdodās pūķi pārvarēt.
Drošs paliek drošs, Kadmus pūķim izlauž zobus, un tos izkaisa pa zemi. Pa kreisi
Kadmus izmet pūķa apakšējā žokļa zobus, pa labi viņš samet pūķa augšējā žokļa
zobus. Kadmus ir pārsteigts, kad pēc brīža zobi pārvēršas divās bruņotās kaujas
grupās, kuras sāk vienu otru aprunāt un nicināt.
Tā
kā Kadmus atrod sevi stāvam starp abām grupām vai žokļiem, viņš saprot, ka Sumpurns
nekādā ziņā nav beigts, un Dieve Artēma nav viņam piedevusi par viņai svētas
vietas apgānīšanu. Nevēlēdamies krist par upuri ne vienai, ne otrai zobu rindai, Kadmus gudro kā izlavīties no
iespējamā kaujas laukuma. Viņam ienāk prātā savā vietā atstāt Boetas mēli*. Bet
Boetas mēle turās pie dzīvības nemazāk sīksti, ka zobi, kāpēc tā pievērš uzmanību
uz sevi ar skaļu baurošanu. Bruņotie vīri iedomājas, ka mēle viņus zaimo, un tai
uzbrūk, lai apklusinātu. Kamēr bruņotie vīri sit mēli, Kadmusam izdodās aizmukt.
Pēc kaujas, lauks pie mežmales ir pārpildits ar karavīru līķiem.
No
kaujiniekiem, tikai pieci puiši, kas cēlušies no gudrības zobiem, paliek dzīvi.
Skaitlis ‘pieci’ liek domāt par pentagramu,
kas ir piec-staraina zvaigzne un varas simbols. Kopā ar šiem pieciem vīriem,
Kadmus uzceļ pili, kuru viņš nosauc par Jersiku (Jēruzālemi) un ieceļl sevi par
tās valdnieku. Lai nevienam nebūtu šaubu par viņa nolūkiem, Kadmus sevi
pārkrista par Ķēniņu Visvaldi.
Laika
gaitā, Ķēniņš Visvaldis, atrod mežu, kas aug apkārt pilskalnam, pilnu ar sēnēm.
Vietējie iedzīvotāji sauc šīs sēnes par mušmīlēm. Būdams izsalcis Visvaldis iet
sēņot un apēd spaini pilnu ar mušmīlēm. Tajā pašā naktī viņš sapņo dīvainu
sapni.
Visvaldis
sapnī redz to pašu Sumpurni, kuru viņš iepriekšējā vakarā bija it kā nogalinājis.
Pūķis locās gar zemi kā čūska un cenšas noķert savu asti. Kad aste ir noķerta, čūska
sāk to ēst. Ar katru kumosu, riņķis, kuru veido čūskas ķermenis, sarūk ar vien
mazāks līdz riņķis pazūd pūķa vēderā. Noēdis sevi lidz sejai, Sumpurņa zobi tālāk
netiek.
Lai
kā Sumpurnis cenšas sevi pazudināt, sevi noest viņam neizdodas. Nespēdams sasniegt
savu seju, puķis kļūst nikns, un seja
pārvēršas neizsakāmi drausmīgos vaibstos.
Tālo
austrume zemēs, šo seju sauc par Kirti
mukha, kas nozīmē Slavenā vai Svētā seja. Seja atspoguļo šausmas, mokas, un
ierobežojumus kādus cilvēkam ir jāpieņem kamēr dzīvo uz Zemes.
Ķēniņš
Visvaldis jūt sejas mokas, un sapnis sāk kļut par murgu, līdz pats sapnis atrod
mokām atrisinājumu. Sejas apakšējie zobi sāk augt arvien garāki. Tie neapstāj
augt, līdz izaug caur žokļiem, tad caur pieri, virs kuras tie pārvēršas ragos. Tikko
ragi ir izauguši tie pārvēršas par bruņotiem dvīņiem, kuri savā starpā uzsāk
kautiņu. Gadās, ka dvīņi cērt ar zobenu viens otram vienlaicīgi, kāpec uz Zemes
vienlaicīgi nokrīt divas galvas. Momentā Svētā seja pārvēršas dūmos un izgaist.
Princis
Visvaldis pamostas dziļi satricināts.
Ko
gan sapnis var nozīmēt? Vai aiz tā slēpjas kāds brīdinājums? Pārdomājot sapni, Ķēniņš
Visvaldis sāk atcerēties vairākus stāstus.
Viens
no stāstiem ir par diviem milžiem, dvīņiem, ar vārdiem Otis un Efilts. Dvīņi ir
iemīlējišie Zemes dievē Artemē, un vēlās ar Dievi dzimum sakarus. Bet Artēme
brāļiem neatdodās un bēg. Brāļi paķēr šķēpus un dodas Dievi ķert. Kad Dieve
redz brāļus nākam tuvāk, viņa pārvēršas par stirnu un ieskrien mežā, kur kādā dārzā
zālājs ir brīvs no kokiem. Nonākuši pie dārza, Otis un Efilts ieņem vietas katrs
savā dārza pusē, un sviež šķēpus uz dārza vidū stāvošo stirnu vienlaicīgi. Brīdi
pirms šķēpi krustojas pie stirnas sirds, stirna izgaist, bet šķēpi turpina ceļu
līdz pretējā pusē katrs iedūrās pretējā brāļa sirdī.
Līdzīgs
stāsts nāk no Indijas. Tur stāsts ir par putnu, kam ir divas galvas, bet tikai
viens vēders. Putna vārds ir Pančatantra. Pančantras galvas (viena vīriešu,
otra sieviešu) sāk strīdēties. Strīds ir par to, kura no galvām būs pirmā, kas
ēdīs pasaules gardāko ābolu. Galva kura pirmā iekodīs ābolā dabūs noēst visu
ābolu. Vai nu sieviešu, vai vīriešu dzimta iegūs priekšrocības uz mūžību. Kamēr
galvas strīdās, viņu garie kakli aptinās viens ap otru, un tā Pančatantra, pats
un pate, viens otru nožņaudz, un nonāk pie mīlestības akta kaislākā momenta.
Trešais
stāsts ir atrodams sengrieķu rakstnieka Sofokļa lugā ‘Ķēniņš Jānis Klīvnags’,
kurā Ķeniņa dēli, Eteokls un Poliniks, arī uzsāk savā starpā strīdiņu. Strīds
ir par kurš no brā’’liem būs pirmais, kas pārņems tēva un Jersikas troni. Pie Jersikas
septītiem vārtiem brāļi viens otru nogalina.
Ir
vērts ievērot, ka šī stāsta pirmā daļa, kurā atklājas Svētās sejas izcelsme, nav
zināma Rietumos. Toties tālos Austrumos netiek atcerēta sejas ciešanu atrisinājums.
Bet
vai tad Gorgonas/Medusas
sejai tiešām nav cita izeja? Vai cilvēcei tiešām ir lemts sevi atkārtoti
iznīcināt un vienīgais atrisinājums ir cerēt, kā budistam, uz dzīves kaisles
iznīcināšanu un neatdzimšanu?
Garīgie
mācītāji uz jautājumu atbildēs ar ”Nē”. Tāpēc nākamais stāsts ir par Ķēniņa
Kadmusa/Visvalža mazdēlu Edipu vai (šī autora versijā) Jāni Klibkāji.
Stāsts
par Ķēniņa Klibkāja nāves iemesliem (par kuriem stāsta Sofokļa luga) ir pamatots
uz spēcīgām āderēm. Vai šīs āderes var iespaidot tagadni?. Par šo tēmu, mazliet
līku loču un apmeklējot dažādus stāstus, tērzēsim turpmāk.
Esam
brīdināti, ka attiecībā uz Latviju, āderes atbild ir JĀ!
No comments:
Post a Comment