Ķēniņš
Klīvnags
By © E. Antons
Benjamiņš, 2016
1.
Kriksis, Kristus, Kirti, vai Klīvnags?
Ievadā
esmu mēģinājis lasītājam sniegt nojautu par mūsu sabiedrības pamatos kusejošām
aizmirstām un vēsturnieku neievērotām apakšzemes upēm—āderēm. Šajā nodaļā
mazliet par vārdu un stāstu kriptoloģiju.
Viena
no āderēm ir baltu senkristietības pamati, kurus noliedz nevien mūsdienu
kristieši, garīdznieki, un ar akadēmiskiem grādiem apkarinātie piparkūku teologi,
bet turpat visi vēsturnieki. Vienpusīgiem uzskatiem un paviršiem domu gājieniem
(īpaši latviešu izglītības iestādēs) par pamatu ir daudz un dažādi laicīgi
kārdinājumi: valdības atzinība, akadēmiskie un politiskie posteņi, iesēdusies
domāšana, vairāk kārt pārkrāsotas potemkina fasādes, vienpusīga izglītība, atkarība
no cukura un bonbongām, 1648 gada Vestfālijas miera līgums, Romas garīgās teoloģijas
nevarība laicīgās varas paspārnē, ieaudzinātā bailība no pseido autoritātēm, tumsonīga
ierēdniecība („Ko tas mainīs—ja uzzinam, ka K. Ulmanis nodeva Latviju?”), valdības
atkarība no nodokļiem, utt.
Visievērojamākais
iemesls modernās cilvēces gara trūcībai ir Romas Kristietības sentimentalitāte
un izvairīšanās aktualizēt pretestību laicīgās varas uzbrukumiem cilvēcei un
Dabai. Tā ir īpašība pie kādām nonāk visas birokrātijas, kas nosaka sev privilēģijas.
Lai cik baznīcnieki izceļ Jēzus lomu Jaunā Derībā (JD), jautājums ir un paliek,
kur viņi tādu Jēzus lomu ņēma? Vai tikai paši to izgudroja, vai tā no citu
dienu aktuāliem apstākļiem?
Lai
no kādiem apstākļiem tā cēlās, gadu simtu maiņā, JD tā īsti neko uz mūsu
planētas nav mainījusi. Šodien no tās ir pārpalikuši tikai jauki, bet tukši vārdi.
Par galveno iemeslu tam ir Romas apzināta pakļaušanās laicīgai varai un
Upurkristiešu nepieciešamības noliegšana. Sanāk, ka JD tika rakstīta kā jauka
pasaciņa, lai pakļaušanos laicīgai varai varētu izpildīt ar nicinošu
bezkaunību. Protams, tā nav tikai mūsdienu parādība, bet tās infekcija ir
redzam kopš sen.
Mūslaiku
latviešu kristīgās ticības Ahiļa papēdis ir meklējams pat viņas atdzīvinātājos.
Baznīcnieki vairs tikai daļēji atcerās, ka MieraJāņu [senāk saukti ‘Merovingi’’
(Miera enģēļi)] misija nebija valdīt, bet valdību apstiprināt upurējot kopienas
labā savas dzīvības (par šo tēmu vairāk turpmāk).
Par
nožēlu maldu slazdā ievainojumu papēdī (Ahila) guva arī ievērojamais Cepurnieku
kustības veicinātājs grāfs Cinzendorfs. Grāfs neatteicās ne no katoļu
teoloģijai pakļautās Luterticības, ne no sava tituļa. Cinzendorfa nevainības un
neapzinātības gala rezultāts inficēja Cepurnieku kustību visā Livonijā. Kustība
vienmēr jutās kā skicofrēniska būtne, šķelta starp senkristietības upurķēniņu
suverenitāti (kura lomu atbalstīja draudzes-tautas brīvprātīgie ziedojumi) un kristīgās
ticības katoļu teoloģijai pakļauto varu (kāda balstijās uz obligatiem nodokļiem
un laicīgās varas spējām tādus iekasēt).
1937
gadā, pēc Latvijā nomira ievērojams skaitlis suverēni domājoši un vēsturē
iesakņojušies cepurnieki*, cepurnieku pārpalikums pakļāvās divkosīgai Luterticībai.
Ar to pienāca gals, ne tikai (minimālai) senkristietības kustībai Latvijā, bet draudzei,
kas no pirmsākuma uzskatīja sevi un latviešus par tautu ar īpašu misiju; re
vācbrāļu novērojums (1844 g) par Vidzemītes latviešu ļaudīm: “Ideja par viņiem
kā par Dieva tautu ir tik stipra, ka tie pie tās turēsies kā kādreiz husīti un
valdieši….”**
*Gundars Ceipe,
„Latvijas brāļu draudzes vēsture”.137 lpp+. **Gvido Straube (skat pēdējo 7 video
sižetu), „Latviešu brāļu draudzes diārijs”, 113 lpp..
Lielu lomu Kristīgās ticības norietā Latvijā ieņēma ne tikai katoliskā teoloģija, bet arī citas maldus ‘kultūras’ vērtības—Tautas dziesmas un Dievturība. Pēdējās uznāca uz skatuves pēc Luterticība bija nonicinājusi un padzinusi Cepurnieku draudzes. Pret maldus vērtībām labvēlīgi izturējās kā Katoļticība, tā Luterticība (pēdējā kura uz īsu laiku uzņēmās Latvijas valsts ticības lomu, tāpat kā tas bija Zviedrijā)*. Ja arī Tautas dziesmām un Dievturībai nebija pārliecinoši skaidrojumi vai pamatojumi**, abi fenomeni atrada atbalstu dažādu fanātiķu vidū, jo šie fenomeni kā idejas it kā pierāda, ka vēstures pamestā latviešu inteliģence pārstāv arhaisku kopienu ar izteiktām īpatnībām un nepārtrauktu identitati.
*Luterisms
kā liecina nepārliecinošu apgalvojumu pārpildītais raksts, atsakās dot tuvāku
informāciju par savām vardarbīgām tendencēm, līdz ar ko Luterisms veicina patiesu
latviskas identitātes represiju. Neskatoties uz to, ka Luterticībai Latvijā
tiek pierakstīti pāri par 700K biedriem, tā ir bez efekta draudze. **Ir interesanti ievērot, ka dzejnieka Pumpura
pseido epikai „Lāčplēsis” (kā to apgalvo vēsturnieks Kaspars Kļaviņš intervijā
žurnālā ‘Kabinets’, 87 nr., 2010 g, novembrī) pamats var nebūt Latvijā, bet
Langvedokā, Francijā. Kā šis stāsts nokļuva Livonijā? Vai varbūt arī no
Livonijas Langvedokā? Protams caur Jersikas ķēniņvalsti, kur bija nodibinājies
Langvedokas Katāru ticības atzars.
Tautas
dziesmu vākšana Livonijas vai Latvijas valdības laikā, sākās ap 19 gs vidu, un notika
apmēram 60 gadu (1880-1940) garumā. Ir aizdomīgi, ka tautas dziesmās latviešu
dzīve mežā ir
trūcīgi atspoguļota, bet tā sauktā ‘arāju’ tautas dzīve, kam vēsture
nesākās neko agrak par 15-16 gadu simtu, kļūst uzbāzīga. Nedrīkstam aizmirst,
ka viens no pirmiem latviešu valodas dzejniekiem, Ķikuļu Jēkabs,
neko par tautas dziesmām nezin, bet drīzāk savā dzejā atspoguļo tā sauktos
‘mīļināmos’ vārdus (skat: Vidzemīte, dvēselīte), kuru garīgo nozīmi latviešu gramatiķi
slēpj, atvasinot vārdu kā ‘pamazināmo’ vai diminutīvu. Kamēr zinātniski
kritiski raksti par Tautas dziesmām nav parādījušies, pēcpadomijas Latvijā
tautas dziesmas ir praktiski pamestas, un bērni un skolēni par tautas dziesmām reti
ko dzird vai tās dzied. Ir jāsecina, ka pēcpadomijas latviešu laicīgā gara
kultūra no tautas dziesmām kaunās.
Attiecībā
uz Dievturību, jāsaka,
ka neskatoties uz kustības autora (Brastiņu Ernesta) entuziasmu, tāda nebutu
bijusi, ja Luterticība nebutu tanī saskatījusi iespēju likt šķērsli cepurnieku
kustībai un tās draudžu cerībai izveidot no latviešiem ‘Dieva tautu’ un ‘tautas
baznīcu’. Represiju metodes ir dažādas. Viena ir Luterticības nevarība (ne jau
bailība) atbalstīt augša minētā Ķikuļu Jēkaba centienus veidot latviešu
pašapzinību un pretoties viņam piešķirtam sodam: ”... vest uz Rīgu saslēgtu
dzelžos vai, ja tādu nebūtu, tad ar labu garu siekstu pie abām kājām —
kā ļoti bīstamu noziedznieku.” Otra ir neinformētība par citu tautu folkloru*. Citiem
vārdiem, Dievturību veicināja Luterticības iekšpolitika un Romas Kristīgās
ticības teoloģijs kriptoloģija. Patiesā latviešu identitāte, pie kā piederās senvēstures
kristīgā ticība, tiek noliegta, jo katoļu vai jaunkristiešu teoloģija Kristīgās
ticības senvēsturi noliedz.
*Turpat visiem latviešiem pazīstamā
tautas dziema ‘Saulīt tecē’, stāsta par kāda bērna centieniem ‘panākt’ Aizsaulē
aizgājušo māmiņu. Lai cik bērns māmiņu sauc, viņš/viņa nespēj māmiņu ne
sasaukt, ne panākt. Nekur neesmu lasījis, ka t.dz. atspoguļo seno ēģiptiešu redzējumu,
ka dzīve nebeidzās ar navi, bet ar aizietu Viņsaulē. Cik man zināms, seniem ēģiptiešiem
nebija vards ‘nāve’, jo to aizstāja vārds ‘rietums’.
Tas
nenozīmē, ka nevar notikt Kristīgās senticības Atmoda. Arī Dievturībai ir
iespēja tādu veicināt, ja uzdrošināsies pētīt senās ķēniņvalsts Jersikas patieso
lomu proto-Livonijas laikmetā, un sapratīs, ka vārda ‘pagāns’ patiesā nozīme ir
‘pa-Jānis’ un, ka vārds tika ieviests kā katoļu teologu pazemojums
senKristietībai. Neatzīts paliek arī vārds ‘Jersika’, kurš ir Livonijas un
proto-Livonijas latviešu vārds Jeruzalemei. Vai tāda radikāla reforma laikmetā,
kad ‘izglītotās’ valsts aprindās pat Kristīgā Jaunticība tiek nievēta ir cita runa.
Par
nožēlu, katoļu teoloģijas un pilsētnieku virtuālās realitātes ietekme pieprasa
baznīcu nostādīt dabas zaļo realitāti vienā līmeni ar virtuālo vai zilo realitāti.
Rezultāts ir zili vai zaļi duļķaina pelēka krāsa.
Rodas jautājums: Kāpēc pirms Vesfālijas miera līguma vēl
pastāvēja suverēni darbīgas Kristīgās ticības draudzes, bet drīz pēc miera
līguma tās iznīka? Vai tam kāda sakarība ar laicīgo varu diktātiem, un garīgā
vārda atvietošanu ar tirgus reklāmām, kur ievērojamu lomu ieņem Dekamerons? Kā zināms, Dekamerona pirmais stāsts ir par
Ferrari auto pārdevēju Klapeleto, kas atrodas uz naves gultas. Klapeleto, savā
grēksūdzē atzīstas, ka viņš zin, ka zem puskaili ģērbtām meitenēm, kuras
reklamē automobīļus, tās ir patiesi kailas, par ko viņš esot pārliecinajies,
pirms viņš ļāvis viņām piesēsties pie automašīnas stūres. Nopietnāk: Vai tam
kāda sakarība ar Upurdieveļu* padzīšanu un atvietošanu ar vienreizīgu un
vienlaicigu Upurdievu?
*Domāju, ka angļu valodas vārds
‘devil’ (velns) ir cēlies no latviešu vārda ‘dieveļi’, kurš vārds 18 gs varēja
nozimēt apmēram to pašu ko angļu valodā nozīmē holy rollers , un iekļuva
angļu valodas leksikā caur Cepurniekiem Amērikā. Nav noliedzama iespēja, ka
starp Betlēmes dibinātājiem Amērikā, līdzās grāfam Cinzendorfam bija Cepurnieki no Livonijas. Tas neskatoties
uz to, ka Wikipēdija sniedz moku pilnu atvasinājumu, ka vārds cēlies no
vidus-angļu valodas ‘devel’, kas savukārt no sen angļu ‘deofol’, un ar
akadēmiķu sapņu pareidolijas izpalīgu no Grieķu diábolos. Toties skat antropologu
un valodnieku neatklāto „Dīvaliņu”
kapsētu, Valmierā.
Ja
lasītāji pieņem iespēju, ka Cepurnieku kustība ir viena no pēdējām senkristiešu
draudzēm Rietumos, kurām atmiņā Austrumu senkristiešu sadzīves veids vēl spēlē savu
senātnisko lomu, tad viņi sapratīs, ka cepurnieku atzinīgā pieņemšana Livonijas vidē ir
liecība, ka austrum Eiropas pagātne ir bijusi ievērojami atšķirīga no tās, kāda
līdz šim tā ir tēlota.
Lielākais
trieciens pret senKristīgo ticību tika vērsts Melnās jūras apkaimē. To
izraisīja vikingi (par kuriem propagandē gan zviedri, gan norvēģi, gan
latvieši), kuri izvandīja un iznīcināja, iespējams, tūkstošiem gadu senas
civilizācijas, Baltu un Lūdu* ieskaitot. Protams, pēc vikingi kļuva ‘civilizēti’
(t.i., socializēti), viņi darīja visu iespējamo, lai cilvēce viņu ieviesto
haosu aizmirstu: seni dokumenti tika dedzināti, senas grāmatas tika
pārrakstītas, burti tika mainīti**, vēstures notikumi tika pārcelti kā laikā,
tā telpā, vardarbības tika slēptas ar cerību tās tiks aizmirstas, un Nobeļa un
citas prēmija ar naudu pārklāja visus grēkus.
*/**Lūdi,
re jūdi. Jezum pie krusta, virs galvas ir zīme ‘INRI’, kas latiņu valodā lasāma
kā ”Iesvs Nazarenvs Rex Ivdaeorvm”.Ievērosim, ka burts I pie vārda Ivdaeorum,
senā skriptā ir tik pat labi lasāms kā burts L, kurā gadījienā vārds kļūst Ludaeorum,
un frāze tagad lasāma ka Iesus Nazarenus Rex Ludaeorum—Ļaužu (nevis Jūdu)
Ķeniņš no Nazarēnas”. Starp citu, šāda burtu apmaiņa darbojas kā sena
kriptoloģijs ierīce.
Tomēr
no vardarbīgi mainītās vēstures kaut kas pārpalika.
Pārpalika
viena no slavenākām seno Grieķu lugām, kuru it kā sarakstījis Sofokls, un kura
saucas „Ķēniņš (P)Edifus” (manā tulkojumā .’Ķēniņš Klīvnags’). Daudzi ir par šo
lugu prātojuši.
Kas,
pa piemēram, ir mīklainā ķimera, pa pusei lauva, pa pusei maitas putns ar
cilvēka seju? Kāpēc šī drausmīgā būtne, Sfinks (kuru Rietumu mākslinieki vienmēr
attēlo profila, nekad ģīmetnē), prasa tik viegli atmināmu mīklu (Kas vispirms staigā uz četrām, tad uz divām,
tad trim kājām? Atbilde: cilvēks)? Taču patiesībā mīkla nav atminēta līdz
mūsdienām. Varbūt luga ir sava veida Sfinks/ Kirti Muķa (Svētā seja),
kas gaida atklājumu?
Tagad
jau trīsdesmit (ja ne vairāk) gadus secen autoram prātā iešāvās doma, ka luga
ir pārrakstīta. Varbūt pārrakstītājs (ne jau sen aizmirstais aktuālais autors) ir
tas pats Sofokls, jo uzvārds cēlies no vārda ‘sofists’: filozofs, kas māk
veikli locīt un mainīt vārdu un argumentu nozīmi.
Doma,
ka luga ir pārrakstīta, palika autoram prātā un vedināja uz domu to pārrakstīt
vēlreiz, šoreiz atgriežoties uz iespējamo oriģinālā stāsta versiju, kuru bija
iespējams saskatīt Sofokļa lugā. Bet pēc pirmās pārrakstīšanas, prātā vienmēr nāca
jauni atklājumi un iespējami varianti. Nav noliedzama iespēja, ka šīs lugas
versijai (kas pievienota šīs grāmatiņas pēcpusē) nākotnē būs vēl citas maiņas.
Viens
no atklājumiem, kas veicināja lugas pārrakstīšanu ir stāsts par pilsētās Tēbas dibināšanu.
Stāstā lielu lomu ieņem Ķēniņš Kadms, kura pēctecis ir ne tikai Ķēniņš Klīvnags,
bet Ķēniņiene RaŽanna, domājams, cēlusies no Ķēniņa Agenora pazudušās meitas
Eiropas. RaŽanna, kopā ar māsu Meiropu (?Eiropa), vairākus gadus, pirms tās apprecēja
Korintas un Tēbas ķēniņus, nodarbojās kā tempļa maukas Korintijā. Vairāk par šo
stāstu (un kāpēc tas tāds) nākošās nodaļās.
No comments:
Post a Comment