Kirti
Muķa (Svētā seja)
By © E. Antons
Benjamiņš, 2016
5.
Kur pazuda ‘tie’ 47?
I Neapturama dzīvā gara represija?
Cepurnieku panākumi
Livonijā un Livonijas ‘Vidzemītē’ (ka tolaik (18 gs) Vidzemi devēja pirmais
atpazītais latviešu valodas dzejnieks Ķikuļu Jēkabs: “Jo šinī gadā mūsu
Vidzemītē, Bez bēdām nav ne dvēselīte…”) bija tik ievērojami, ka, luterāņu
baznīcas un citu nelabvēļu kūdīta, Krievijas cariene Elizabete deva rīkojumu (1743 g), kas Cepurnieku
vadītai atmodas un atklāsmes kustībai aizliedza pulcēties. Ir vērts atcerēties,
ka toreiz Krievijas galvas pilsēta bija Pēterburga, kas atradās ne vairāk ka 150 km no Livonijas robežas
(tagadējā Igaunijā), un ap 400
km no Valmieras pa gaisa ceļu.
Šī nebija pirmā reize, kad
Cepurnieku garīgā kustība bija spiesta noiet pagrīdē.
Cepurnieku tuvākie priekšteči
bija cēlušies no Jāņa Husa kustības Čehoslovākijā, kura kustība savukārt bija ‘turpinājums’
iepriekš represētām ticības kustībām, kā Lolardiem un Digeriem, Anglijā;
Katāriem un Hugenotiem Francijā; ‘Jaunās baznīcas’ vai Svedenbora kustībai
Zviedrijā; iespējams arī islamistiem*, Spānijā. Livonijas Cepurnieki savu
noiešanu vai padzīšanu no skatuves devēja par ‘kluso gājienu’. ‘Likumīgā’
padzīšana deva luterāņu baznīcai un vācu baronu piekritējiem (Landstāgam)
pietiekami lielu virsroku, lai cepurnieku cerības pārvērst Livoniju par ‘tautas
baznīcu’ ciestu sagrāvi un izmirstību.
*Muhamedāņi
= ?hunmedāņi;, atvasinājums no ‘Huan’, ‘Jānis’ spāņu valodā. Uz vēl senāku
asociāciju vedina ķīniešu ‘han’, krogs, tātad Jāņu naktsmāja un atpūts vieta.
Te vieta pieminēt vācbrāļu
novērojumu (1844 g) par Vidzemītes latviešu ļaudīm: “Ideja par viņiem kā par
Dieva tautu ir tik stipra, ka tie pie tās turēsies kā kādreiz husīti un
valdieši….” Šī cerība nepiepildījās varas kārās luterāņu baznīcas dēļ.
1817 gadā cara Aleksandra
I manifests carienes Elizabetes noliegumu atcēla, bet bija par vēlu, lai
kustība pārvarētu represijās padarīto postu. Pie tā laika, daļa no Dievticīgiem
vai tā sauktiem ‘dieveļiem’, kuri,vīlušies garīdznieku nespējā ieviest reālas
maiņas valdības netaisnībās, jau bija pārsviedušies uz laicīgu noslieci. Simts
gadus vēlāk, 1917 gadā, carienes Elizabetes rīkojums maksāja caram Nikolajam
Otram troni, un gadu vēlāk pienesa nāvi kā viņam, tā viņa ģimenei.
Šeit vērts pieminēt, ka
kādreiz ASV ievērojamākā dzelzs ražotne bija pilsētā, ko sauc par Betlemi (Bethlehem,
Pensilvānijas pavalstī). Šo pilsētu 1741 g dibināja grāfs Zinzendorfs ar sev
uzticīgiem hernhūtiešiem*. Pastāv iespēja, ka cepurnieki meklēja patversmi
Amērikā, jo viņu padzišana no Livonijas bija pareģojama. Laika gaitā dzelzs
ražotāji un laicīgās turības kārotāji hernhūtiešus pastūma pie malas arī
Amērikā. Šodien Betlehemes dzelzs fabrikas ir grausta stāvoklī. Pilsētā vēl darbojas
Morāvijas brālības koledža, bet—nebūsim pārsteigti—‘apklusinātā’ un ortodoksolā
darbības gara stāvoklī iesēdusies.
*Domāju,
ka angļu valodas ‘devil’ (velns) ir cēlies no latviešu ‘dieveļiem’, kurš vārds
iekļuva angļu valodas leksikā caur cepurniekiem Amērikā. Nav noliedzama, ka
starp Betlēmes dibinātājiem Amērikā bija kāds cepurnieks no Livonijas. Tas
neskatoties uz to, ka Wikipēdija sniedz moku pilnu vārda atvasinājumu, ka tas
cēlies no vidus-angļu valodas ‘devel’, kas savukārt no sen angļu ‘deofol’, un
ar akadēmiķu sapņu pareidolijas izpalīgu no Grieķu diábolos.
Tuvāk pie pašu mājām, mani
senči pelnīja dienišķo maizi kā starasti Rencēnu un Vecjercēnu muižās. Manam
vecvectēvam arī piederēja krogs, kur viņš katru svētdienu vadīja cepurnieku
sanāksmes.
Pienāca diena, kad (tā
stāsta) vecvectēva otrā sieva, mana vecvecmāte, krogu nodedzināja. Tas notika
1860 g ziemā, kad mans vectēvs vēl nebija gadu vecs. Iznests no mājas un
atstāts sniegā, zīdainim, kā to atcerās vecvecmāte: “vīī, zobiņi vien klabināja”.
Bet varbūt krogu tomēr
nodedzināja nelabvēļi. Vecvecmāte Anna, dz. Kaktiņa, no Rūtes muižas ‘Kancēm’,
bija jauna, dzīvi pieredzējusi sieviete. Man grūti iedomāties, ka viņa darināja
sveces uz karstas plīts virsmas, kāds tiek dots iemesls par ugunsgrēka cēloni.
Cepurnieki arī bija tie, kas mācija netikai tikumību laulātā un personīgā
dzīvē, bet arī kā darināt sveces un neizcelt ugunsgrēku.
Ap 19 gs vidu, cepurnieku laicīgās
kustības pēcnācēji, jaunlatvieši, bija Pirmo atmodu piesavinājušies sev un sludināja,
ka tautas Atmoda ir viņu nopelns. Protams, tur sava taisnība. Tomēr Latvijas
vēsturniekiem būtu jāzin tautas sakņu pazemes ceļus labāk un neaizmirst kur un
kā latvieši guva pašapzinību.
Šodien, 2016 gadā, reti
kāds latvietis vairs atcerās, kā viņš-viņa kļuva par latvieti. Pat Valmierā,
kur meklējams Latvijas pirmsākums, Latvijas pagātne iepakota mūsdienām
piemērotā liesmojošā sentimentalitātē un tiek aizmirsta—pēcpadomijas Latvijas
valdībai un svārkmaiņiem par prieku.
II Tev būs iejusties grēcinieka lomā
Kā jau esmu rakstījis,
Latvijas pirmsākums ir meklējams cepurnieku radītā Atmodā. Cepurnieki, Atmodināja
iegūstot demoralizēto Livonijas iedzīvotāju uzticību ar labu piemēru un
netiecoties pēc valdnieciskiem posteņiem. Atkārtoti krāpti un izmantoti, livonieši
reti vairs kādam uzticējās. Īpaša neuzticība tika veltīta vāciešu izcelsmes
cilvēkiem. Bet, skat, te hernhūtieši no Dresdenes apkaimes, pierāda, ka arī ne
visi vāci atbalsta mantisku nelietību. Iegūstot muižu strādnieku uzticību, ar
Dieva vārda izpalīgu, cepurnieki spēja no meža un purva izvilināt tur paslēpušos
Livonijas iedzīvotājus.
Cepurnieki Livonijā,
pirmie no kuriem bija tā sauktie vācbrāļi, ieguva necerēti lielus panākumus.
Mūsdienu Latvijas valdība var tikai mācities uz kādiem pamatiem neuzticība tiek
pārvērsta ticībā, kas vieno iedzīvotajus un dod tiem iemeslus pamest purvus un
mežus, lai celtu un radītu sabiedrību atklātībā. Taču moderno laiku valdības
uzskata sevi par sabiedrībām, kas atšķirās no un ir pārākas par pārējiem telpas
iedzīvotajiem. Nepagāja ilgs laiks, kad ticības karu iemesli (it kā aizmirsti)
atkal yzpeldēja uz ūdens virsmas, un cepurniekus sāka represēt ne tikai
vietējās valdības un ticības struktūras, bet arī Krievijas cariene Elizabete
izvērsa pret cepurniekiem vairāk kā pussimtu gadu ilgu represiju. Represija
darbojās uz ‘skaldi un valdi’ principiem.
Spiesti noiet pagrīdē,
latviešu cepurniekus atvietoja Jaunstrāvnieki, maza grupa, kas sastāvēja no
vairāk vai mazāk izglītotiem latviešiem, kuri uzskatīja sevi par ‘dieveliņiem’
pārākiem. Šis uzskats nelabvēlīgi iespaidoja latviešu vēsturniekus, kuri ne
tikai zaudēja latviešiem saiti ar senkristietību (Jersiku kā Jeruzalemi), bet
bija priecīgi to atvietot ar nepārliecinošu Dievturību. Latviešu akademiķi un
literāti spēlē īpaši kaitīgu lomu sakarā ar nepamatotu fantāziju atbalstīšanu
un virtuālas realitātes ieviešanu.
Cepurnieku represijai sekoja
arī traģiskas sekas. Tikai divi simts gadus pēc cepurnieki bija spiesti noiet
pagrīdē (1743 gadā), tā sauktā “klusā gājienā”, neaprakstāmu garīgo postu
izraisīja ceturtais Latvijas prezidents Kārlis Ulmanis (dzimis 1887 gadā,
Kurzemē). Pie ‘Ulmaņa laikiem’ latvieši jau bija aizmirsuši cepurnieku devīzi,
ka labs paraugs ir jāturpina ja nepieciešamības gadījienā paraugnesējam ir jāuzņemās
pašupura lomu. Tā nu gadījās, ka K. Ulmanim bija jādarbojās pavirši ieskicētā vēstures
telpā. Pateicoties Luterticīgai baznīcai par ieprieksējiem 200 gadiem Latvijas vesturē
bija maz informācijas. Ja K. Ulmanis bija čaula vēl nenobriedušai valstij,
čaula bija viegli ielaužama cukurplāksnīte vēl nesagremotai dzimšanas dienas
tortei.
Pēc pirmā Latvijas prezidenta
Čakstes nāves, pie varas nāca prezidenti Zemgalis un Kviesis, kuriem nebija
pietiekami liela autoritāte, lai dominētu pārgalvīgi iedomīgo (demokrātisko un
haotisko) Saeimu. Tas likās esam labs iemesls*, bijušam Latvijas premjeram
Kārlim Ulmanim, vienam no Latvijas laicīgās, demokrātiskās un ‘Kristīgās’ varas
dibinātājiem, ar puča izpalīgu (1933 g) pieškirt sev Latvijas ceturtā
Prezidenta lomu.
*”Labs
iemesls” protams ir debatejams jautājums, jo ir jautājums par ‘demokrātijas’
lietderību Latvijas valsts gadījienā. Latvijas pirmais Prezidents Jānis Čakste
pēc ģimenes nostāstiem esot bijis “liels demokrāts,” bet nesekmīgs ekonomists,
kurus gadījienus izmantoja Kārlis Ulmanis, aizvietojot ‘demokrātiju’ ar savu autoritāro
un ekonomiku sekmējošo valdību. Diemžēl, Latvijas Universitātes politisko zinātnieku
apziņa dotā laikmetā ir pārāk rudimentāra, lai analizētu šo jautājumu. Pēc
autora domām, K. Ulmaņa politiskā intuīcija bija uz pareizā ceļa, bet pilnībā
atkabināta no senlaiku izpratnes par ķēniņu politisko nozīmi un institūciju
vadlīnijām, par ko šī grāmata (“Kirti Muķa”).
Pēc puča, no 1933 līdz
1939 gadam, viss it kā gāja Latvijas iedzīvotājiem par labu. Ulmanis turpināja
atbalstīt nelaiķa prezidenta Čakstes programmu attīstīt ‘mazgruntniecības’
zemniecību. Uz īsu brīdi Ulmaņa ar autoritaritāti vadīta Latvijas ekonomika
plauka un zēla.
Par nožēlu Ulmanim
piemirsās Upurķēniņa atbildīgā loma, kura viņam, ārkārtējas varas pārņemšanas
dēļ, citos laikmetos būtu dabiski pienākusies. Kritiskā brīdī, kad notika
paredzams, valdībai iepriekš zināms*, bet tautai tomēr negaidīts notikums,
Ulmanim ‘pietrūka aknas’ pretoties.
*Seko
citāts no Jaunāko Ziņu avīzes redaktora Rolanda Ozola grāmatas “Pēdējā Mohikāņa
stāsts”, Avots, 1992. “Kādu vakaru [1940 g] manā darba istabā ienāk Kārlis Līcītis
[Jaunāko Ziņu svešvalodu specialists] un drūmi nosaka: “Man vairs nav šaubu par
to, ka tuvāko mēnēšu laikā Stāļins pavēlēs savām armijām iebrukt Baltijas valstīs.
Nesaprotu, kādēļ mūsu prezidents vilcinās brīdināt cilvēkus par to, kas gaidāms....”
1939 gadā, kad vācbaltieši
sāka masveida izceļošanu* no Latvijas, latviešu publika (cenzētas preses
nepamodināta) vēl mierīgi gulēja. Tad, it kā negaidīti, 1940 gadā Latvijā
iebruka Padomju vara.
*Mana
vacbaltu auklīte, zinādama kas gaidāms, piedāvāja maniem vecākiem mani pāņemt
sev līdz Vāciju. Vecāki tam nepiekrita.
Līdz ko pāri Latvijas
robežai pārgāja Padomijas kara spēks, Latvijas prezidents pacēla rokas. Kārlis
Ulmanis ne vien atteicās no jeb kādas Upurķēniņa lomas, bet, lai paliktu dzīvs,
pameta latviešu tautu liktenim. Šoks kāds izcēlās latviešu tautas psihē no šī
‘pašu cilvēka’ nodevības eksistenciāli izšķirīgā brīdī ir atstājis latviešu
psihē kauna traipu līdz šai dienai. Gļēvulīgi attaisnojumi nodevībai ir daudz,
un mēģinājumi izvairīties no nodevības atzīšanas (īpaši mēdiju un vēsturnieku
aprindās) ir dažādi.
Cepurnieku kustība
atdzīvināja ne tikai latviešu pašapziņu, bet šī pašapziņa sevi atpazina ar
drosmi, kāda vēl nebija izsīkusi pēc divi simts gadu ilgas nievelēšanas. Atcerēsimies,
ka 1916 g Ziemsvētku/1917 g Janvāra kaujās, 2000 latviešu strēlnieki zaudēja
dzīvības un 7000 tika ievainoti. Līdz ar 9000 karavīriem tika zaudēta viena
trešdaļa no latviešu kara spēka. Kāda vara rīkoja šo Latvijas Verdun līdzīgo ‘dzelzs’
(baļķu un zemes valņu) purvmales robežu? Atbilde nav skaidra līdz šai dienai. Vai
vainojama krievu armija? Kāpēc daudzi Sibīrijas strēlnieki atteicās
(skat ‘novērtējums’) doties kaujā? Vai tāpēc ka saprata situāciju par
bezcerīgu? Kāpēc to nesaprata latvieši, kas -35C grādu salā šķersoja Tīreļu
purvu? Taču neskaidrība strēlnieku aprindās nepastāveja Latvijas dibināšanas gados.
Tikai mēnesi pēc Latvijas dibināšanas, Rīgas aizsardzības rotas rīkoja bruņotu
sacelšanos pret Ulmani. 1919 g Ulmaņa vadīto Latvijas Pagaidu valdību, kad tā
atkāpās uz Liepāju, pieteicās pavadīt tikai 300 strēlnieki.*
*Atsaucos
uz vēsturnieces Inetas Lipšas rakstu “Vārga
Vilkme” (Rīgas Laiks, Septembris, 2016 g.)
Ir skaidrs, ka daudzi
saprata, ka ‘valdība’ ir sevi atdalījusi no tautas, un (neskatoties uz pulkveža
Kalpaka nāvi) uzskatīja Ulmaņa vadīto Pagaidu valdību par ‘citu’ sabiedrību.
Šāda atdalīšanās no tautas nebija ne cepurnieku, ne latviešu strēlnieku (no
cepurniekiem mantotā) sabiedrības izpratnē.
Valsts sadalīšana divās
sabiedrībās nav nepieciešama, un ir tipiski attīstījusies sabiedrībās, kur
nodokļu terors atļauj valdībai pastāvēt iedomīgi un it kā neatkarīgi no tautas.
Par pretējiem piemēriem pieminēšu divus.
Pirmais nāk no Danijas.
Kad Hitlers deva pavēli jūdu ticības cilvēkiem valkāt dzeltēnas zvaigznes, šo
pavēli neatbalstīja Dānijas ķēniņš Kristiāns X. Ķēniņa nostāju pieņēma liela daļa
no Dānijas pilsoņiem, tā paglābjot dzīvus lielāko daļu no Dānijā dzīvojošiem
jūdu līdzpilsoņiem. Toties Latvijā nenotika nekas līdzīgs, jo kad jaunkristiešu
(katoļu teoloģijas) represija pret cepurniekiem izsīka, tā uzsāka represiju
pret jūdiem. Pēdējā represija zaudēja latviešiem ne tikai valsti, bet arī godu.
Līdz pat šai dienai jaunkristiešu ierosinātais naids tiek vērsts pret judu
ticībniekiem interneta troļļu slejās.
Otrs piemērs nāk no
Japānas. Uz aktuālā piemēra pamata balstās viena no Japānas slavenākām lugām “47
Jāņi”/47 Ronin. Luga
stāsta, ka pēc 47 Jāņi zaudē savu virsaiti Asano, viņi kļūst par 47 paJāņiem,
tas ir, Jāņi bez virsaiša un kopienas. Notika, drausmīga viltība. Virsaiša
Asano ienaidnieks, virsaitis Kira, ir spiests zaudēt dzīvību, kad Kira ievilina
viņu situācijas slazdā*, kas līdzīgs šaha matam. Nav tikai ‘čeks’, bet ‘mats’. Situāciju
var atrisināt ar godu tikai tad, ja tiek izpildīts samuraju goda kods. Asano ir
jāpiekrīt Dieva telpas likumam un ir jāizdara seppuku vai hari kiri.
*Asano
tiek tā sakaitināts, ka ķēniņa galmā viņš pieliek roku pie zobena spala un
zobenu daļēji izvelk no maksts. Šāda rīcība galmā ir absoluti noliegta, un ja
tas notiek, likuma pārkāpējam, ja vien tas vēlas saglabāt godu, par to ir
jāmaksā ar dzīvību.
47 paJāņi nolemj sava
virsaiša nāvi atriebt, un nogalina viņa ienaidnieku. Tāpēc, ka tāda rīcība nav
atļauta Dieva galmā (senākos gadsimtos japāņi uzskatija savu ķēniņu par Dievu),
visi 47 paJāņi, lai saglabātu savas Jāņu kopienas godu, izdara seppuku.
No comments:
Post a Comment