Ķēniņš
Edifus
By © E. Antons
Benjamiņš, 2016
III
Nesenā senatne
Evelīnas Bušas senči un
mani senči ieradās Latvijā no Morāvijas (pirms tam Bohēmijas) pilsētiņas
Herrnhūtes 1729 gadā. Viņi bija grāfa Zinzendorfa atbalstītie kristīgās ticibas
fanātiķi, sauktie hernhūtieši vai cepurnieki.*
*Pēc
teologa un vesturnieka Gundara Ceipes rakstītā (“Dieva tautas dzimšana/
latvieši”, LU Akadēmiskais apgāds, 2014) varam secināt, ka neteišā ceļā
latvieši ir lielu pateicību parade Krievijas carienei Katerīnai I (dzimusi
Livonijā, 1684 gadā) un Valmieras ģenerālienei Halertei par savu Pirmo atmodu.
Katerīna I piešķīra Halertes otram vīram, cara Pētera I ģenerālim Nikolausam
fon Halartam ievērojami lielu pensiuju, kas pārgāja uz Halerti pēc vīra nāves
1727 gadā. Tieši šī nauda atļāva ģeneralienei nopirkt zemi, un 1733 gadā uzcelt
pirmo Cepurnieku vadīto skolu latviešu skolotājiem Gaujas malā.
Kā raksta latviešu
vēsturnieks Gvido Straube grāmatā “Latvijas brāļu draudzes diārijs”: “Vidzemes brāļu draudzes ir latviešu
nacionālās apziņas pirmsākums”. Bet kā Straube apliecina, šo faktu aiz
varas kāres (protams slēptas un neizteiktas) represēja luterāņu baznīca. Cepurnieku
vēsture Latvijā ar valsts piekrišanu (apzinātu vai pasīvu) tiek represēta līdz šai
dienai.
No nacionālās apziņas
nebūtu sanācis nekas (tātad Latvijā nebūtu radusies spēcīga iedzīvotāju
pašapziņa), ja pirmkārt šos kristīgos fanātiķus uz savu Valmierumuižu nebūtu
ielūgusi tā laika Valmieras pārvaldniece ģeneraliene
Halerte. Halerte pazina grāfa Zinzendorfa sievu un ar viņu tikās un runāja
kādā ceļojumā uz Drezdeni.
Ģeneraliene Halerte
stāstīja Zinzendorfa kundzei par drūmo stāvokli Vidzemē, kuru apgabalu Lielais
ziemeļu kaŗš (1700-1721 g) starp Krieviju un Zviedriju bija atstājis lielā
postā. Postu nesa kā zviedri, tā krievi. Zviedri izcirta latviešiem pazīstamā svētā
Zilā kalna ozolus. Kā caram Pēterim Lielam par postu Vidzemē rakstīja ģenerālis
Šeremetjevs: “tur (Livonijā) vairs tikai vilki kauc”. Kara laikā 70% no visiem
iedzīvotājiem mira.
Cepurnieku kristīgā ticība
šodien turpina darboties, bet ir visādi ‘apklusināta’, varētu pat teikt, ka ir ‘padevusies’.
Toties Cepurnieku pirmajos gados Livonijā (18 gs), viņos liesmoja revolucionārs
gars. Revolucionārais gars bija radies ‘reliģijas karu’ ietekmē, kuros Kristīgās
ticības globalizatori-katoļi cepurniekiem piešķīra heretiķu lomu. Reliģiskie
kari tika karoti vismaz simts gadu garumā, un atspoguļojās gan vācu zemnieku
nemieros, gan Lutera centienos apturēt Romas pāvesta tirgošanos ar tā sauktām
indulģencēm*. Par nožēlu, Lutera pēcnācēji bija tik pat mantkarīgi kā Pops.
*Indulģence,
tulkots ikdienas latviešu valodā nozīmē ‘iecietība pret grēkiem’. Pops par labu
naudu pārdeva šādas ‘iecietības’, kas it kā atcēla grēkus.
Cepurnieku revolucionāro
ticības garu ar likumu izpalīgu un varas piespiedu nomierināja Vestfālijas 1648
gada miera līgums. Viena no ‘miera’ līguma* radībām bija ‘nācija’ vai suverēna valsts.
Miera līgums noliedza ārvalstniekiem iejaukties citas valsts iekšlietās, ja tie
netiek aicināti. Katras valsts iekšējo problēmu risinājumus atstāja valsts
zināšanā un rīcībā. Tātad valsts kļuva par kaut ko līdzīgu ligzdai, kur
dzeguzēm ielaisties ar citu kārtību (demokrātiju, oligarhiju, komunismu, u.c.)
bija noliegts.
*Ceru,
ka lasītāji piedos, ka rakstu tik daudz vārdus pēdiņās. Tas tāpēc, ka manuprāt,
mēs dzīvojam ‘cilvēcē’, kas par sevi ne visai nopietna. Kā mūsdienās māca
retorikas skolotāji: bez ‘humora’ nekur netiksi, lai arī smiekli nepareizā
laikā vai vietā var atklāt muļķi.
Ne visas vēstis no
Vestfālijas sasniedza visus vienlaicīgi. 1729 gadā (77 gadus pēc miera līguma)
cepurniekus vēl dīdīja griba veidot Dievam pakļautu taisnīgu pasauli. Brāļu
draudzes locekļu iekļautība meža un lauku ļaužu vidē un psihē, kavēja viņus
saprast, ka pasaules kārtības noteikšana ir pārgājusi uz pilsētnieku ‘demokrātisko’
virtuālo vidi, kur personīgai pašatbildībai ir mazāka nozīme, ka bezpersoniskam
likumam.
Mūsdienās Vestfālijas miera
līguma nosacījumu neiejaukties suverenitātes vai pašmāju kārtībā, atsakās
ievērot ASV un tā sauktie globalizācijas atbalstītāji, kuru ierindās atrodas Eiropas
Savienība (ES) un pēcpadomijas Latvijas valdība, kur “mans gods ir manas tautas
gods” ir atvietots ar vārdiem: “kam nauda, tas pasūta mūziku”*.
*Gloria in Excelsis Deo!
Ne par velti Latvijas premjer ministrs, tas kurš nodeva Latvijas suverenitāti,
šodien ir viens no Eiropas centrālās bankas vice prezidentiem un direktoriem.
Atsakoties ievērot
Vestfālijas Miera Līgumā paredzēto kārtību, laicīgās varas Vašingtonā, Briselē,
un Rīgā liek pamatus iespējai okupēt Latviju, un Latvijas valdība bola acis uz
debesīm un sakās nesaprotam, ka tā var būt. Latvijas pēcpadomijas valdība izturās
apzinīgi brutāli pret pamat tautas kultūru, nododot pēcpadomijas latviešu
priekšteču zemi kā patvērumu bēgļu okupantiem, izdevīgi aizmirstot upurus latvieši
deva, lai tiktu pie savas valsts.
Te ir mūsdienu pasaules
traģēdija un neapzinātais brīnums: iemūrēta betona namos un asfalta ielās
kopienas gars iznīksts; kamēr cilvēces psihe turpina darboties ar tādu pat
brīvību ar kādu tā darbojās, kad atradās mežu un lauku vidē. Ir aizmirsies, ka
tas, kas mežā skrien tainā līnijā, ātri vien ieskrien kokā. Tas kas to pašu dara
pilsētā to var darīt līdz aizmirstās reālā pasaule, kas atgādināsies tikai tad,
kad skrējējs ir izskrējis pilsētai cauri un satiekas ar līkumu, kur ieskrien
grāvī, un guļ ar riteņiem gaisā un benzīna tanku liesmās.
Varam teikt, tas joks ir
tas, ka pilsētas cilvēks darbojās it kā joprojām dzīvotu mežā. Principā tas ir līdzīgs
gadījienam, kad meitene noraida puisi
tāpēc, ka viņš viņai nepatīk, bet puisis, nespēdams sevi saredzēt ne ar meitenes
vai pats savām acīm, nesaprot, kāpēc viņa viņa vietā pieņem puisi ar šķību
degunu.
IV
Kristīgās ticības civīlais kaŗš turpinās
Kristietība sastāv no divām
atšķirīgām teoloģisku uzskatu atzarēm:
Pie varas labās rokas
atrodas dekoratīvā un iedomīgā Rietumu vai Romas Kristīgā ticība, pār kuru
valda Romas gladiator globalizatoru teoloģija: “Ejiet pasaulē un sludiniet ‘labās
ziņas’ visiem…. ” (Mark 16:15). Kad franču Robespjērs nocirta ‘’Kēniņam Luisam XVI galvu, viņs
atstādināja Kristīgās ticības upurjēru saukli “Mīliet viens otru” ar ģermāņu
izcelsmes Schlachtmaheru (gladiatoru)
pārgalvīgo saukli “Brīvību visiem!” Lai cik pievilcīgi vārdi par Esības Dievu
(Supreme Being) arī nebūtu, Robespjērs plivina pilsētnieku virtuālās (deistu)
realitātes, nevis Dabas rūķu dienas karogu.
Viens no Rietumu
teoloģijas galveniem pantiem (bez kuriem nebūtu ne pilis, ne pilsetas, ne
tehnoloģija mūsdienu apmēros) ir ‘nodokļi’ un padevība laicīgai valdībai (piespiedu kārtā, ja
nepieciešams). Robespjērs neatcēla laicīgo dievu ieviestos nodokļu baušļus,
kaut tādi baušļi nekur Bībelē nav ierakstīti, bet parādās pēcāk sarakstītā
Jaunā Derībā, Rom. 13.6. Līdz ar nodokļu sistēmu (pirmie nodokļi tika maksāti skaitliski
samazinot ganām pulka dzīvo saturu, un pārvēršot skaitli ādā un ādas kažokos)
tika dibināta valdība, kura laika gaitā uzkundzējās cilvēcei un Dabai kā
alternatīva sabiedrība.
Pretējs teoloģijas pants
balstās uz jau minēto MieraJāņu vai MieraEnģeļu pašupuri, kāds apstiprina
laicīgās varas autentitāti un dot tai Dieva autoritāti.
Pie kreisās rokas, pie varas
(pirmatnējās Kristīgās ticības) ir ticīgā cilvēka paša subjektīvie uzskati—klausies,
ko tava sirds stāsta. Tiem, kuri uzskata, ka subjektivitāte ir neuzticināma.
Autors vēlās atgādināt, ka Kristīgā ticība sākās, kad lielākais skaitlis cilvēku
vēl dzīvoja mežā, kur katrs ‘mežonis’ un ‘piģēns’/meža balodis bija atbildīgs
par savu un savas dzimtas ekonomisko stāvokli. Dabas cilvēku galvenā nodarbība
bija briežu ganīšana un siera ražošana. Visi meža ļaudis saprata, ka nokauta
govs vairs pienu nedod. Bet kungiem un no dabas atrautiem pilsētniekiem labāk garšo
karbonāde, kāpēc nopietni iebildumi pret dzīvnieku kaušanu un Dabas izvarošanu tiem
nav.
Senākos laikos
lauksaimniecība mūsdienu nozīmē vēl nepastāvēja. Priekš-latvieši (Livonijas
iedzīvotāji) savās meža viensētās piekopa dārzniecību: audzēja lazdas, ābeles
un dažādas saknes, piemēram ķirbjus, bietes un kāļus. ‘Arāju tauta’, kas ar
traktora izpalīgu velk pāri laukam arklu ar desmit nažiem, mēs nebijām. Lai mēs
par tādiem kļūtu, mēs tikām piespiesti pieņēt ārāju kultūru. Tā piespieda mūs
kļūt par arājiem un izcirst mežus, un aizstāja kažoku nodokļus ar graudu
nodokļiem, jo graudus var atrāk pārvērst naudā, un tie atļauj uzturēt lielu
skaitli vergus. ES pavalstniekiem ‘latviešiem’, kļuvuši savā zemē par
tūristiem, iebildumi acīm redzot nav.
Narkomānija, patērētāju
sabiedrības preces, vanda kādreizējās latviešu kopienas smadzenes zem ES
umbras. Šo stāvokli atbalsta pēcpadomijas Latvijas pavalsts valdība, kad
nepieļauj* diskusijas par mežaJāņu mētras (marihuanas) pielietošanu tautas
dziedniecībā, laikmetā, kad modernā dziedniecība tautai ķļūst ar vien
nepieejamāka.
*Tikai
tāpēc, ka kāds par šādām diskusijām autora pagalmā, ziņoja policijai, man
pagalmā negaidīti ielauzās 5 Valmieras krimiāl policisti un brīdinaja nerunāt.
Turpinot tēmu: Dārzkopība—no
kokiem attīrītās meža sokles (izcirtumi)—un meža zvēru (brieži, cūkas, tītari,
uc) ganīšana ir iemesls kāpēc autors piekrīt Jāņa Alegro tēzei*, ka senā Kristīgā
ticība ir cēlusies no Svētās sēnes kulta. Meža saimniecībās, sēnes auga aiz
dārza iežoga, kur mājsaimniecības māju cēlāji, koku cirtēji bija mežu mazliet
retinājuši.
*John Allegro , “The
Sacred Mushroom and the Cross”, 1970. Zināmas sēnes tika uzskatītas par
svētām, jo atklāja gudrības kādas mēs no sevis slēpjam. Tāpēc senes īpaši ciena
burvji un raganas, bet šodien čigāni, kuru vārds iezīmēts sēnē ‘čigāniete’ (Psylocybin). Ja
lasītājs ir pārsteigt, tas vien norāda par cik latvieši no savas senās kulturas
ir attālinājušies. Autoram atmiņā ir stāsti, ka latviešu zemnieki esot savus
slimos lopiņus dzinlauši ārstēties kaņepu lauciņos.
Svētā sēne (pēc Alegro
uzskatiem) ir Latvijā augošā mušmīle, kuru skaudīgie Rietumu kristietības
teologi, pēc tie atņēma latviešiem un citiem ļaudiņiem teikšanu, sāka devēt par
indīgu un iesāca saukt par ‘mušmiri’. Autora pētījumi (kā mežā, tā bibliotēkā,
tā virtuvē) liek domāt, ka ‘indes’ iespaids nav nāvējošs, bet dod saprast, ka
cilvēks sastāv no divām būtībām—ķermeni un garu. ‘Inde’ dod iespēju apzināties mūsu
‘ķermeņa’ būtni no ārpuses, par kuru šodien daudz dzirdam no tiem, kuri
atgriežās no naves uz operācijas galda. Tie paši stāsta, ka gars neatdalīts no
ķermaņa nav patiess gars, bet ego. Lielākais ego ir sastopams dzimum orgānos,
kuri dažkārt spēj pārspēt gara gribu. Senākos laikos, cilvēce trenēja garu ar
gavēņiem. Šodien miesīgi cilvēki garu noliedz ar ekstasiju tabletēm.
Mušmīles ‘inde’ ir viela,
kura atšķir dabisko kristietību, no nedabiskās kristietības kura aug pilsētās. Pa
piemēram, ‘nedabiskā’ Sodoma un Gomora
(Gen. 19), kuru Dievs nodedzina, bet
Svētais Augustīns uzceļ ar grāmatu “Dieva pilsēta pret pagāniem*” (De Civitate Dei contra Paganos).
Vārdu ‘paganos’ (paJāņi) var tulkot ne tikai kā zīmolu senkristiešiem, bet arī
zemniekiem.’
*Atgādinu,
‘pagāns’ ir katoļu kristietības pazemojum senkristiešu Dievam Jānim, re pa-Jāns.
Lai kā ortodoksāļā cilvēce
nepretojas, domājams, ka Allegro apgalvojums, ka Kristīgā ticība ir cēlusies no
mūšmīļu lietotāju vides, atbilst patiesībai. Alus, pirmatnēji darināts no
mušmīlēm (kaltēta mušmīle atšķaidīta ar ūdeni un raudzēta ar medu) ir
pirmatnējās kristietības Svētā trauka saturs, tā sauktais sakraments pie Svetā
galda. Šo iespaidīgo saturu dzēra ne tikai Jānis-Ķēniņš, kad viņš vakariņoja ar
saviem apustuļiem un sievu Mariju Magdalenu. To dzēra
Ķēniņš pie krusta. Nešaubos, ka to dzēra arī Jānis Bāzils* īsi pirms
Emperora Aleksija I kareivji viņu iedzina uguns bedrē, kuru izraka Bizantijas ķēniņš
Aleksis I uz Baznīcpils hipodroma. Dzēriens kļuva tik populārs, ka to sāka
viltot, kaltētu mušmīļu vietā liekot driģeni, kura patiešām var izsaukt nāvi**,
kāpēc to atvietoja ar apiņiem. Citiem vārdiem, alus ir cēlies no dzēriena, kas
pirmkārt tika gatavots no mušmīū ēdāju urīna, tad raudzēts no mušmīllēm un medus; tad mūšmīļu atvietojumu ar driģeni un medus, tad apiņiem. Medus alus joprojām tiek ražots.
*Kā
devu lasītājam saprast, kad rakstīju par Meksiku, Ķēniņš Kristus ir katoļu
kulta izgudrojums un pārnesums no senās kristietības. Pirms mūs apciemoja Ķēniņš
(Edifus), pār daudz kopienām valdīja neskaitāmi Dieva un Saules deli un meitas,
kurus pazina kā Upurķēniņus. Viņi stiprināja garu un pāŗvarēja miesiskās sāpes un bailes ar dzērieniem, kurus
darināja no sēņu (mūšmīles vai čigānietes) eliksīra. **Ir iespējams, ka slaveno Krievu rakstnieku
Tolstoju
noindēja ar drigenēm stiprināts alus
dzēriens.
No sēņu veicinātās
subjektivitātes, izcēlās ne tikai Kristīgā ticība, bet ilgstošas sekas—kaut katoļu
laicīgās kristietības represēts—kāds darbojās cepurniekos, kuri ieceļoja
Livonijā 18 gadu simta sākumā. Ar to nevēlos teikt, kaut arī nevēlos noliegt
iespēju, ka cepurnieki izmantoja mušmīles paši, bet ka tās bija lietojuši viņu
priekšteči (bogomiļi un katāri) tā veidojot ilgstošu no laicīgās varas
neatkarīgu teoloģiju. Atcerēsimies, ka katrai sēnei ir sava cepure, un no visām
sēnēm vis skaistākās cepures pieder mušmīlēm
un čigānietēm.
Varbūt tāpēc, ka
Cepurnieki domaja neatkarīgi no valdības pieļautam domām, viņi bija spējīgi no
kaŗa paslēpušos Lionijas iedzīvotājus izvilināt no mežiem (pirmie cepurnieki
Livonijā sludināja Dieva vārdu un satikās šķūņos un mežos). Dabas videi
piemērota demokrātija un teoloģija ir iemesls kāpēc vācbrāļi veiksmīgi
pārveidoja Livonijas iedzīvotājus par ‘kristiešiem’*, ko nebija spējuši ne Svētās
Romas Impērijas vācu mācītāji, ne viņiem padotie latviešu palīgi vairāku gadu
simtu garumā.
*’Kristieši’
pēdiņās—ir Rietumu ārpus dabas vai supernaturālās teoloģijas piekopēji. ‘Kristieši’
pēdiņās sagrāva kristiešu ticību.
Autors pieņemu iespēju, ka
‘citāda Kristīgā ticība’ (kā Rietumu Kristīgā ticība) bija jau iesēdusies
Livonijas iedzīvotāju zemapziņā pirms Jersikas pils nodedzināšanas (1209 g). Ārāju
vai ārzemnieku vardarbību represēta, senkristietības ticība gaidīja
atmodinātājus, lai tās zemapziņā pamostos apziņa, ko franču vēsturnieki sauc
par ‘iedziļināto vēsturi’ (longue durée; varbūt psihologa Junga arhetips), un senā
ticība atkal iedarbotos.
No comments:
Post a Comment